2001: Schumacher megvédi bajnoki címét
Michael Schumacher előtt egyetlen versenyzőnek sem sikerült annyi pontot szerezni egy évadban mint neki. A futamgyőzelmek számát illetően is sikerült az örökranglista első helyére kerülnie. A McLaren és a BMW-Williams csapatok megpróbáltak felzárkózni a Ferrarihoz a BMW-nek sikerült három futamot megnyernie, mialatt a McLaren csapatnál többször adódtak technikai problémák, aminek következtében nagyon lemaradtak. A Williams egy kolumbiai fiatal versenyzőben bízott, aki a Nürburgringen és Spanyolországban a második helyet szerezte meg, míg Monzaban elsőként haladhatott át a célvonalon. A Sauber csapat teljesítménye kimagasló volt a szezon során; a három világbajnoki esélyes csapat mögött negyedikként zárták az évet.
Perer Sauber a fiatalabb versenyzőkben bízott, így pilótái Nick Heidfeld és Kimi Räikkönen voltak. Räikkönen Ausztriában és Kanadában a negyedik helyet szerezte meg, Heidfeld Brazíliában harmadikként ért célba, ami fontos pontokat jelentett a csapatnak. A gárda kilenc Forma-1-es éve közül ez volt a legsikeresebb, ami a kiváló karosszériának, és a megbízható motornak volt köszönhető.
A Benetton és az Arrows csapatok számára a szezon csalódás volt, a Tom Walkinshaw tulajdonában lévő istállónak mindössze egyetlen pontot sikerült szereznie, ami Jos Verstappen az Osztrák Nagydíjon elért hatodik helyének volt köszönhető.
A Benetton csak a szezon vége felé tudott versenyképes, megbízható autót építeni, amivel felvehették a versenyt a többi csapattal. A Belgiumban szerzett harmadik hellyel, a Hockenheim-i negyedik- valamint a Brazíl Nagyon elért hatodik hellyel Fisichella szerezte a legtöbb pontot a csapatnak. Jenson Button Hockenheim-ban két pontot szerzett, ami elegendő volt ahhoz, hogy a csapat az öszesítésben a hatodik helyen végezzen.
A biztonsággal kapcsolatos kérdések ebben a szezonban is előtérbe kerültek, miután az évad első futamán Melbourneben Villeneuve és Ralf Schumacher ütközését követően egy marshal életét vesztetette. A szezon harmadik futamán, a Brazil Nagydíjon Verstappen nekiütközött Montoyának, aki nem sokkal korábban vette át vezetést Michael Schumachertől. A balesetben senki sem sérült meg.
A szezon végén a legtöbb őrangyalra Luciano Burtinak volt szüksége, aki Hockenheimban hátulról beleütközött Schumacher autójába, miután a címvédő autója a hajtómű meghibásodása következtében irányíthatatlanná vált.
Burti autója felrepült és kerekeivel felfelé csapódott az aszfaltra; csak kevésen múlott, hogy nem a többi autóra esett. A brazil versenyző sértetlenül úszta meg a balesetet, és az új rajtnál újra indulhatott. Két hónappal később a Belga Nagydíjon összeüközött Irvinennal és szinte fékezés nélkül csapódott bele a gumifalba. Szerencsére sérülési nem voltak súlyosak, noha a nézők sokan már a legrosszabbra számítottak. Orvosai tanácsára a szezon hátralévő futamain nem indult.
Az évadzáró futamon Japánban a két Sauber pilóta szenvedett balesetet, Heidfeld a szabad-edzés során kicsúszott a pályáról, és a gumifalnak ütközött, míg Räikkönen a versenye hasonló okból ért véget. Mindkét autó teljesen összetört, azonban a versenyzők sérülés nélkül úszták meg a balesetet.
Mika Häkkinen küzdelmét, a világbajnoki cím visszaszerzéséért technikai problémák nehezítették meg: már az első versenyen eltört a felfüggesztés, Brazíliában kuplung problémák miatt kényszerült feladni a versenyt, Spanyolországban, az utolsó körben, vezető pozícióból esett ki, miután a motor felmondta a szolgálatot.
Spanyolországban újra engedélyezték a kipörgésgátló és a start-autómatika használatát. Ezek kezdteben komoly probélmákat okoztak a különböző csapatoknál; Barcelonaban a McLaren és a Jordan csapatokat érintette, majd a következő két verseny során többen is a rajtrácson maradtak.
A Monzaban megrendezésre kerlült versenyen, tekintettel a szeptember 11-i terror-csapás áldozataira emlékeztek. A Ferrari feketére festett orral indult, és relkámok sem voltak autón.
A BMW tovább folytatta közös munkáját a Williams csapattal, akiknek sikerült felvenni versenyt a Ferrari és a McLaren csapatokkal. Prost megvált korábbi motorszállítójátol a Peugeot-tól, azonban a francia gyártó Asiatech néven az Arrows csapatnál továbbra is az F1-ben maradt.
A Prost csapat versenyzői a Sauber csapathoz hasonlóan korábbi Ferrari-motorokkal versenyeztek. A Honda 2000-ben kizárólag a Jordan csapatnak szállított erőforrásokat, azonban ebben az esztendőben már a BAR csapat is a japán motorokra épített. A Minardinak, egy három évvel korábbi Cosworth motorral kellett beérnie.
A szezon közbeni pilóta-cserék is vitákra adtak okot. Prost április közepén megvált Gaston Mazzacanetól, és helyére Luciano Burtit szerződtette, aki Irvine csapattársaként a Jaguar színeiben kezdte a szezont. Pedro de la Rosat a szezon kezdete előtt elbocsátották az Arrows csapattól, és helyére Enrique Bernoldi került; de la Rosa-t vegül a Jaguar csapatnál alkalmazták.
A legnagyobb felháborodást Frentzen kényszerű távozása keltette a Jordan csapattól, akivel Eddie Jordan nem sokkal a Hockenheimi futamot megelőzően fax-ban közölte, hogy a továbbialban nem tart igényt a szolgálataira. Frentzent Zonta helyettesítette, majd egy három hetes pihenőt követően Jean Alesi lett Jarno Trulli új csapattársa. Frentzen már a visszavonulását fontolgatta, amikor a Prost csapatnál újabb esélyt kapott a bizonyításra.
Luciano Burti balesete után helyét az utolsó három versenyen Tomas Enge vette át. Alex Yoong a saját hazájában Malajziában, a Minardi csapat színeiben versenyezhetett, azonban a Minardi csapatfőnökének, Paul Stoddart elvárásainak nem sikerült megfelelnie.
Mika Häkkien egy kevésbé sikeres év után úgy döntött, hogy a következő évadban nem indul a világbajnoki sorozatban. Jean Alesi 201 futam után elbúcsúzott a Forma-1 világából.
VILÁGBAJNOK: Michael Schumacher
