Csatlakozz hozzánk Facebook-on!!!

Üdvözöllek a fórumon!
Ahhoz, hogy hozzá tudjál szólni a témákhoz, regisztrálni kell ITT, ez 1percbe telik, és nincs aktiváló e-mail.


Szerző Téma: 1957: Fangio! Fangio! Fangio!  (Megtekintve 931 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

2009. Augusztus 20, 07:04
Válasz #2

F1Andris

  • *
  • Információ Nem elérhető
  • Forma-1 Világbajnok
  • Törzstag
  • Hozzászólások: 3580
  • "Be on the edge"
    • Profil megtekintése
    • f1gp.hu

2009. Augusztus 20, 07:02
Válasz #1

F1Andris

  • *
  • Információ Nem elérhető
  • Forma-1 Világbajnok
  • Törzstag
  • Hozzászólások: 3580
  • "Be on the edge"
    • Profil megtekintése
    • f1gp.hu
1957: Fangio! Fangio! Fangio!



Az 1957-es esztendő első Formula-1-es megmérettetésén Juan Manuel Fangio és Stirling Moss ismét egy csapatban versenyeztek.

Tony Vandervell nem nevezte be Vanwall autóit a versenybe, így Moss arra kényszerült, hogy újból beüljön a Maserati 250F volánja mögé. A Lancia-Ferrari teljesítménye néhány lóerővel nagyobb volt, ezzel szemben viszont a Maserati volt a legkönnyebben irányítható autó a mezőnyben.

A január 13-án megrendezésre került versenyen a rangidős Fangio haladt át elsőként a célvonalon. A futam elején Behra, Castellotti és Collins váltották egymást az élen, majd Fangio vette át a vezetést, aki körről körre növelte az előnyét. A világbajnokot nem lehetett megállítani a győzelem felé vezető úton.

A Maserati a V12-es motorral felszerelt autóját tesztelte, amelynek teljesítménye 300 lóerő volt, és elérte a 9500-as percenkénti fordulatszámot. Március 17-én Modenában Jean Behra egy nem hivatalos körrekordot állított fel. Enzo Ferrarit ez nem hagyta nyugodni, ezért felhívta Eugenio Castellottit, hogy induljon Modenába tesztelni. Castellotti eleget tett Ferrari kérésének. Az idő este öt felé járt, amikor Eugenio beült a Ferrari Tipo 801 volánja mögé. A tesztelés csupán csak néhány percig tartott, mivel az S-kanyarban, a célegyenes után halálos balesetet szenvedett. Mint tudjuk, a baj nem jár egyedül, és nem volt ez másképpen az 1957-es esztendő tavaszán sem. A híres Mille Miglia versenyen újabb tragédia történt. Alfonso de Portago és utasa Willie Nelson a pálya szélén álló nézők közé hajtott a Ferrarival. Tíz néző, köztük öt gyermek lelte halálát a balesetben. Alfonso de Portagi és Willie Nelson szintén halálos sérüléseket szenvedtek. A bíróság nyomozást indított Enzo Ferrari és az Englebert abroncsgyártó vállalat ellen, azonban több éves huza-vona után úgy határoztak, hogy egyikük sem vonható felelősségre a történtekért.

Egy héttel a tragédiát követően Monte Carlo-ba érkezett a Formula-1 mezőnye. Fangio megszerezte a Pole Positiont, de úgy döntött, hogy óvatos lesz a rajtnál. A harmadik helyen autózott, miközben várta a lehetőséget az előzésre. Eközben Peter Collins kétségbeesetten próbálta meg kikerülni Stirling Moss szerencsétlenül járt autóját. Fangionak sikerült sértetlenül elhaladnia a baleset helyszíne mellett. A mögötte autózó Mike Hawthorn szintén feladni kényszerült a küzdelmet. Juan Manuel Fangio így könnyedén szerezte meg második futamgyőzelmét az 1957-es esztendőben. Jack Brabham száz körön keresztül előkelő helyen autózott, a következőben azonban a benzinpumpa meghibásodása miatt megállt az autója. Brabham még ekkor sem adta fel, a hatodik helyen tolta át a célvonalon autóját, amivel utolsó lett.

A Belga és a Holland Nagydíjakat visszamondták, és legközelebb csak másfél hónap múlva rendeztek újra Formula-1-es versenyt a Franciaországi Rouen-ben. Az 1952-es Grand Prix de I" ACF-nek otthont adó versenypályán némi változtatásokat vittek véghez. Hat és fél kilométerrel megnövelték a hosszát; a hosszú egyenesekből, lassú és gyors kanyarokból álló pálya egyes versenyzőnek nagyon tetszett. "Mintha számomra tervezték volna!" – örvendezett Fangio, aki az első rajtkockából indulva egy újabb győzelemmel lett gazdagabb, amivel megnyíltak kapuk az ötödik világbajnoki cím felé vezető úton. A 29 esztendős amerikai pilótának, Herbert Mackay-Fraser-nek ez volt élete első Formula-1-es versenye, aki nagyszerűen autózott, amíg a motor fel nem mondta a szolgálatot. A tehetséges versenyző pályafutása azonban hamar tragikus véget ért. Egy héttel a Francia Nagydíjat követően Reims-ban Collins Chapman Formula-2-es versenyautójával halálos balesetet szenvedett. ő volt az első olyan versenyző, aki egy Lotus volánjánál lelte halálát.

Az Angol Nagydíjon Fangio a versenytáv felének megtételét követően a motor meghibásodásának következtében a hatodik helyről kényszerült feladni a küzdelmet. A nap hőse Stirling Moss volt, aki néhány nappal korábban még kórházban feküdt, azonban a hazai versenyén elsőként haladhatott át a célvonalon Vanwall volánjánál. Mivel Moss autójánál gyújtási hibák merültek fel, ezért átvette csapattársa, Tony Brooks kocsiját, aki a Le Mans-ban elszenvedett balesete miatt nem érezte túl jól magát. Moss kilencedikként tért vissza az aszfaltra, majd hihetetlen hajrába kezdett. Helyzetét megkönnyítette, hogy a Maserati versenyzői Jean Behra és Mike Hawthorn a kuplung illetve az abroncsok meghibásodása miatt kiestek a versenyből. Stirling Moss szurkolói tábora nagy örömmel fogadta a brit pilóta győzelmét.

Fangio a Nürburgringen rendezett verseny időmérő edzésén 9.25,6 perces köridejével 16 másodperccel megdöntötte saját, egy évvel korábban felállított rekordját. Az edzés során gyűjtött tapasztalatokra alapozva tudták, hogy Fangionak a verseny során egyszer mindenképpen le kell cserélnie Pirelli abroncsait, míg Hawthorn, Collins és Musso a keményebb Englebert gumikkal a teljes versenytáv megtételére képesek lesznek. A Maseratinál Fangio, Behra és Schell is féltankkal (260 liter) álltak rajthoz, hogy a kerékcseréhez, illetve a tankoláshoz elegendő előnyre tehessenek szert. A meleg nyári napon Fangio 28 másodperces előnnyel vezetett Hawthorn és Collins előtt, amikor a 22 körös megmérettetés 12. körében megérkezett a boxba. A szerelők igyekeztek minél gyorsabban dolgozni, mivel egy győzelemmel Fangio idő előtt bebiztosíthatná ötödik világbajnoki címét. A kerékcsere és tankolás azonban sokáig tartott, így csak harmadikként, 45 másodperces hátránnyal tudott visszatérni a pályára, Hawthorn és Collins mögé. Az abroncsok még nem voltak üzemi hőmérsékleten, így nem tudott ledolgozni a hátrányából. A 13. kör végén a különbség 48 másodpercre növekedett. A hosszú 22 kilométeres pálya adottságaiból adódóan a csapatok csak egy kör elteltével tudták tájékoztatni pilótáikat a verseny eseményeiről, és a versenyzők közti különbségekről. A 14. kör végén a Ferrari két pilótáját 48 másodperces előnyükről tájékoztatta a csapat. Úgy gondolták, hogy a hátralévő hét kör alatt lehetetlenség ezt a különbséget ledolgozni, azonban a világbajnok hátránya ekkorra már 31 másodpercre apadt. A 16. kör végén váratlanul érte a Ferrarit a hír, hogy Fangio egy kör alatt 12 másodpercet hozott. A közönség tombolt, míg a két pilóta mindent elkövetett annak érdekében, hogy megakadályozzák Fangio támadását. Fangiot azonban ezen a napon nem lehetett megállítani. A különbség körről körre csökkent, így a 20. kör végére Fangio előzési pozícióba került. 9.17,4-es köridőt autózva megelőzte Collinst, majd egy körrel később Hawthornt is. Ez volt a legendás Juan Manuel Fangio 24., s egyben utolsó Formula-1-es világbajnoki sorozatban szerzett győzelme.

A Német Nagydíjat követően Stirling Moss és a Vanwall uralta a Formula-1 mezőnyét, Pescara-ban és az évadzáró futamon, Monzában is elsőként haladt át a célvonalon. Ekkor még kérdéses volt, hogy Fangio folytatja-e autóversenyzői pályafutását, míg a Maserati bejelentette visszavonulását.


VILÁGBAJNOK:Juan Manuel Fangio

« Utoljára szerkesztve: 2009. Augusztus 20, 07:26 írta F1Andris »

 


Weblap Olcsón! PC Szaki Most! specitool.hu
Finom17.com
mora, sopron, biorezonancia, homeopatia, colon, akupuntura
starbug -
Tudomány, sztárok, érdekességek