Csatlakozz hozzánk Facebook-on!!!

Üdvözöllek a fórumon!
Ahhoz, hogy hozzá tudjál szólni a témákhoz, regisztrálni kell ITT, ez 1percbe telik, és nincs aktiváló e-mail.

Szerző Téma: Giuseppe Farina - Az első...  (Megtekintve 1897 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

2009. November 01, 21:23
Válasz #1

Ivancia

  • F1 Challenge Fan
  • *
  • Információ Nem elérhető
  • Forma-1 Világbajnok
  • Törzstag
  • Hozzászólások: 2509
  • KC23!
    • Profil megtekintése
    • E-mail
  • Kedvenc csapatod: Ferrari
  • Kedvenc pilótád: Karun Chandhok
A Forma-1 els? világbajnoka, Giuseppe Nino Farina ma{egyébként pénteken} lenne 103 éves. Az olasz pilóta mindössze 33 futamon állt rajthoz az F1-ben, mégis a sorozat korszakos egyénisége lett, és több olyan rekord f?z?dik a nevéhez, amit már aligha vehetnek el t?le.

Az 1950-ben létrehozott Forma-1-es világbajnoki sorozat legels? futamát Farina nyerte, ? lett a széria els? bajnoka, ráadásul ekkor már elmúlt 43 éves, nála id?sebb korban pedig azóta senki sem végzett az összetett verseny élén. Napjaink Forma-1-ében, amikor a pilóták már tinédzserkorban bemutatkozhatnak a legjobbak közt, azt is nehéz elképzelni, hogy valaki negyvenen túl még egyáltalán versenyezzen, nem is beszélve arról, hogy bajnok legyen.

Ha már a rekordoknál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy Farina 1953-ban utolsó F1-es gy?zelmekor már 46 éves volt, amivel az örökranglista második helyét foglalja el egykori csapattársa, Fagioli mögött, aki ötvenhárom(!) éves korában nyert futamot a Forma-1-ben. Ezt nyugodtan tekinthetjük örök életre szóló rekordnak.



Pininfarina

Nino Farina a világhír? autótervez? Battista Farina unokaöccse volt. Battista 1930-ban alapította a Pininfarina nev? céget, amely azóta számtalan Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Jaguar, Lancia, Maserati és Peugeot sportautó modell tervezésében vett részt.Giovanni Farinának karosszéria-üzlete volt Torinóban, így nagy volt az öröm, amikor 1906. október 30-án fia született, akiben az apa már a jöv?beni üzletvezet?t látta. Amikor a kilencéves kis Giuseppe Antonio el?ször belekóstolhatott abba, milyen is a volán mögött ülni, eld?lt, hogy az iroda helyett sokkal inkább a pilótaülésben lesz a helye.


Ezt apja testvére, Battista segített is egyértelm?vé tenni, a tizenéves ?Nino? már ott ült mellette a versenyeken. Tizenkilenc évesen Giuseppe már egyedül ült a versenyautóban, ám debütáló futamán nem jutott el a célig, összetörte autóját. A kezdeti kudarc azonban nem szegte kedvét, továbbra is kitartott versenyz?i ambíciói mellett.

1932-ben saját Alfa Romeójának volánjánál kezdte meg igazi autóversenyz?i pályafutását, amikor is rajthoz állt egy hegyi-versenyen. Sok id?t azonban nem töltött el ebben a kategóriában - no nem azért, mert "kin?tte" volna, hanem épp ellenkez?leg: nem sok sikerélménye volt. Ráadásul volt egy csúnya balesete is, így inkább a pályaversenyzésre váltott.

Itt már egy Maseratit terelgetett, és lényegesen több sikerben volt része. Megnyert néhány versenyt, és ezzel felhívta magára Enzo Ferrari figyelmét, aki 1936-ban szerz?dtette ?t a Scuderia Ferrari Alfa Romeo csapathoz, ahol a legendás autó- és motorversenyz? Tazio Nuvolari lett a mentora. Farina gy?zelmekkel, és 1938-ban olasz bajnoki címmel hálálta meg a tanórákat.

A második világháború egy felfelé ível? pályafutást szakított félbe - szerencsére csak ideiglenesen. A világot megrenget? háborúból Farina is kivette a részét, el?bb lovastiszt volt, majd a tankos ezredhez irányították.

Felesége sem tudta lebeszélni
A háború után Farina feleségül vette Elsa Giorettót, aki Torinóban bevásárlóközpontot üzemeltetett. Az üzletasszony mindenáron le akarta beszélni férjét a veszélyes autóversenyzésr?l, de süket fülekre talált. Nino szenvedélyének mértékér?l mindent elmond az a tény, hogy három nappal a fény?z? esküv?jük után elrepült Argentínába, hogy versenyezhessen.Autóversenyz?i pályafutását a háború után tovább folytatta, 1946 és 1949 között Ferrarival és Maseratival is állt rajthoz. Az addig átláthatatlan rendszerben zajló versenyeket és szériákat a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) 1950-ben szervezett keretek közé terelte, ebben az évben bonyolították le az els? világbajnoki sorozatot is, amelyet az els? hivatalos Forma-1-es bajnoki évadnak tekinthetünk.

Az F1-ben az Alfa Romeo gyári csapatánál kezdett, ahol Luigi Fagioli és Juan Manuel Fangio lett a csapattársa. Farina már azzal beírta a nevét a Forma-1 történelemkönyvébe, hogy 1950. május 13-án megnyerte a sorozat els? futamát, a Silverstone-ban rendezett Brit Nagydíjat. Egy héttel kés?bb Monacóban Fangio nyert, a harmadik futamot, amit Indianapolisban rendeztek, a teljes Alfa csapat kihagyta. Az USA Nagydíjon egyébként csak amerikaiak vettek részt, akik Európában nem álltak rajthoz - a távolságot akkoriban jóval nehezebb volt legy?zni...

A következ? versenyt már Európában rendezték, Bremgartenben ismét Farina végzett az élen, és mivel Fangio kiesett, az olasz tisztán vezetett összetettben. A következ? két versenyen (Belgium és Franciaország) viszont Fangiót intették le els?ként, ennek köszönhet?en a szezonzáró Olasz Nagydíj el?tt az argentin állt az élen. A hazai pálya Ninónak kedvezett, megnyerte a versenyt, és mivel Fangio csak a leggyorsabb körért járó egy pontot tudta bezsebelni Monzában, az els? alkalommal kiírt Forma-1-es világbajnokságot a harmincpontos Giuseppe Farina nyerte.

Címvéd?ként egyetlen gy?zelemre és két dobogós helyezésre futotta neki, és ez kevésnek bizonyult Fangióval szemben, aki kétszer is a dobogó legfels? fokán ünnepelhetett az év során, és így ? lett a világbajnok. Farinát csapattársa mellett Ascari és Gonzalez is megel?zte, vagyis az els? bajnok negyedik lett az F1 második idényében.

1952-ben az Alfa Romeo kivonulása után már Ferrarival versenyzett, de futamgy?zelem nélkül, a végig domináló Alberto Ascari mögött másodikként fejezte be az évet. Fangio egy szezon el?tti, az F1-es bajnokságba be nem számító versenyen kis híján végzetes balesetet szenvedett, a teljes idényt kihagyta.

1953-ban Fangio visszatért (Maseratival versenyzett), de Ascarival ? sem bírt, az egy futamgy?zelmet és három második helyet szerz? Farinát viszont ismét megel?zte. 1954 jól kezd?dött Farina számára, az argentin szezonnyitón ugyan kikapott Fangiótól, de bizakodva várhatta a folytatást. Az amerikai fordulót ismét kihagyták, majd Belgium következett, ahol Farina kiesett. Az olasz több versenyen viszont már nem állhatott rajhoz a Forma-1-ben ebben az évben, ugyanis a sportautó-bajnokság monzai futamán egy balesetben csúnyán megégett.

Innent?l kezdve már nem volt a régi, sosem gyógyult meg tökéletesen. 1955-ben újra ott volt a Forma-1-es rajtrácson, de csak asszisztálni tudott Fangio újabb sikereihez. Farina számára ugyanakkor már az is óriási eredmény volt, hogy a három futamon, amin rajthoz állt, mindháromszor a pontszerz?k közt zárt, egyszer pedig a dobogóra is felállhatott. Mindezt úgy, hogy morfiummal versenyzett, akkora fájdalmai voltak.

Közel az ötvenhez ekkor úgy döntött, végleg felhagy a versenyzéssel. 1956-ban mégis megpróbálkozott az Indianapolis 500-zal, de a felkészülés során összetörte magát. Következ? évben szintén indulni akart a legendás versenyen, de miután csapattársa az edzésen halálos balesetet szenvedett Farina versenyautójával, az olasz végleg letett az amerikai versenyr?l.

Visszavonulása után a Jaguar olaszországi képvisel?je lett, de az Alfa Romeótól sem szakadt el, és munkát vállalt nagybátyja tervez?cégénél is. A Forma-1 iránti rajongása persze továbbra is megmaradt, és végül ez okozta a vesztét. 1966. június 30-án a Francia Nagydíjra tartott, amikor személyautójával egy távíróoszlopnak ütközött, és a helyszínen szörnyethalt.

Az autóban is igazi gentleman volt
Fizikálisan és mentálisan is a legjobbak közé tartozott. Fiatalon remek focista volt, de síléccel a lábán is remekül feltalálta magát. Remek kondija az autóversenyek alatt is nagy segítségére volt. A torinói egyetemen doktorált közgazdaságtanból (egyes források szerint jogból), és mivel amióta az eszét tudta, autótervez?k vették körül, mérnöknek sem volt utolsó. Kérdés, hogy mindennek mennyi köze volt hozzá, de egyedülálló vezetési stílust dolgozott, ki, melyet kés?bb olyan nagyságok is átvettek, mint például Juan Manuel Fangio vagy Stirling Moss. A pályákon torinói gentlemanként is emlegetett Farina az autóban nyílegyenes háttal ült, a kormányt nyújtott kézzel fogta, és kezével egyetlen felesleges mozdulatot sem tett, precíz és kimért volt. Ennek ellenére számtalan balesete volt, melyekért általában vagy a balszerencsét, vagy a technikát okolta, magát sosem hibáztatta. Minden baleset után azt mondta, Isten vigyázott rá. 1966-ban ezt már nem mondhatta el...


Giuseppe Farina Forma-1-es eredményei:
Év Csapat/Motor Vb-helyezés Pont Futam Gy?zelem Pole
1950 Alfa Romeo / Alfa Romeo Bajnok 30 6 3 2
1951 Alfa Romeo / Alfa Romeo 4. 19 7 1 0
1952 Ferrari / Ferrari 2. 24 7 0 2
1953 Ferrari / Ferrari 3. 26 8 1 0
1954 Ferrari / Ferrari 8. 6 2 0 1
1955 Ferrari / Ferrari 5. 9 3 0 0
Összesen             114 33 5 5
: november 01, 2009, 21:20:35
Giuseppe Nino Farina

Nemzetiség  olasz
Formula?1-es pályafutása
Aktív évei 1950 ? 1955
Csapata(i) Alfa Romeo, Ferrari
Nagydíjak száma 34 (33 rajt)
Világbajnoki címek 1 (1950)
Gy?zelmek 5
Dobogós helyezések 18
Els? rajtkockák 5
Leggyorsabb körök 5
Els? Nagydíj  1950 Brit Nagydíj
Els? gy?zelem  1950 Brit Nagydíj
Utolsó (legutóbbi) gy?zelem  1953 Német Nagydíj
Utolsó (legutóbbi) Nagydíj  1955 Olasz Nagydíj


« Utoljára szerkesztve: 2011. Március 05, 16:21 írta Cole »
?Minden tiszteletem Chandhok-é, egy kedves srác. Látok annyit benne, ami elég egy világbajnoki címhez? Nos, ezt majd az idő eldönti. Ennek a történetnek még jó vége is lehet, de egyelőre nem tud autóhoz jutni.?
Eddie Jordan


Nincsenek hozzászólások ebben a témában. Szeretnél Te az első lenni?
 


Weblap Olcsón! PC Szaki Most! specitool.hu
Finom17.com
mora, sopron, biorezonancia, homeopatia, colon, akupuntura
starbug -
Tudomány, sztárok, érdekességek