Csatlakozz hozzánk Facebook-on!!!

Üdvözöllek a fórumon!
Ahhoz, hogy hozzá tudjál szólni a témákhoz, regisztrálni kell ITT, ez 1percbe telik, és nincs aktiváló e-mail.

Szerző Téma: 1994: Tragédia Sanmarino-ban  (Megtekintve 3096 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

2009. Augusztus 20, 15:09
Válasz #2

F1Andris

  • *
  • Információ Nem elérhető
  • Forma-1 Világbajnok
  • Törzstag
  • Hozzászólások: 3581
  • "Be on the edge"
    • Profil megtekintése
    • f1gp.hu

2009. Augusztus 20, 13:40
Válasz #1

F1Andris

  • *
  • Információ Nem elérhető
  • Forma-1 Világbajnok
  • Törzstag
  • Hozzászólások: 3581
  • "Be on the edge"
    • Profil megtekintése
    • f1gp.hu
1994: Tragédia San Marino-ban



Az új Formula-1-es évadot megelőzően sokan egyetlen versenyző győzelmében bíztak. Számos rajongó és szakértő véleménye osztozott abban, hogy Ayrton Senna da Silva világbajnoki címet szerez a Williams versenyistálló színeiben.

A brazil versenyző azonban mindössze három futamon tudott rajthoz állni, mielőtt ő is a Formula-1 áldozatává vált. A Formula-1 történetének egyik legemlékezetesebb hétvégéjén, Imolában a pénteki szabadedzésen Rubens Barrichello súlyos balesetet szenvedett. Ratzenberger Barrichello balesete után azt nyilatkozta, hogy ez bárkivel előfordulhat, aki versenyezni indul. Néhány órával később halott volt...

Mindenki abban bízott, hogy nagyobb baj nem sújtja majd a Formula-1 világát, amikor a szombati edzésnap tragédiával ért véget. A fiatal és tehetséges Roland Ratzenberger 314 kilométeres óránkénti sebességgel a betonfalnak csapódott, aminek következtében életét vesztette. Senna a baleset helyszínére ment, és vasárnap délben ő, Michael Schumacher és Alboreto összehívta a GPDA-t (Grand Prix Drivers Association), hogy újabb biztonsági intézkedéseket hozzanak, azonban Senna számára már késő volt. A pilóta tragédiája sokkolta a pilótákat és a közönséget is, azonban a munkát folytatni kellett, így Ratzenberger csapattársa, David Brabham ennek ellenére rajthoz állt a vasárnapi megmérettetésen.

Ratzenberger balesetét követően Senna fontolóra vette, hogy rajthoz álljon-e a versenyen, azonban mégis úgy határozott, hogy részt vesz a Nagydíjon.
A rajtnál Pedro Lamy nem vette észre, hogy JJ Letho autója lefulladt, és nekiütközött. A szétrepülő roncsok kilenc nézőt sebesítettek meg. A Safety Car vezette mezőnyt, amíg eltakarították a roncsokat a pályáról. Miután a biztonsági autó elhagyta a pályát Senna és Schumacher kezdtek elszakadni a mezőnytől. Senna Michael Schumacher előtt autózott amikor a fedélzeti kamerából egy pillanatra látni lehetett, hogy a Benetton előtt haladó autó letér a pályáról, majd fékezés nélkül a Tamburello kanyar kijáratánál a biztonsági falnak csapódik. Eleinte azt hitték Hill volt az, de a sisak színéből tudták, hogy Senna. Egy pillanatra látni lehetett ahogyan a sárga sisak félrebillen. Sokan fellélegeztek, hogy Ayrton még él, azonban mozogni már nem tudott. Voltak, akik már ekkor a legrosszabbra számítottak, és ez csak fokozódott, amikor az elszállítás után vérnyomok voltak a kavicságyon.

Néhány órával később hivatalosan nyilvánosságra hozták a Bajnok halálát.

A futamon végül Michael Schumacher győzedelmeskedett, akivel csak az eredményhirdetést követően közölték, hogy nagyobb a baj, mint sokan vélték.

A Formula-1 számára nehéz hónapok következtek, amit nem könnyített meg Karl Wendlinger Monte Carlóban elszenvedett balesete is, aminek következtében a pilóta több hétig élet és halál között lebegett. Barcelonában Andrea Montermini túlélt egy súlyos balesetet azzal az autóval, amelyet Ratzenberger vezetett volna. A Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Max Mosley újabb és újabb biztonsági intézkedéseket vezetett be, amelyek a biztonság növekedését szolgálták.

Amíg a felelősök megpróbálták feldolgozni Ayrton Senna elvesztését, addig Michael Schumacher sorra gyűjtögette pontjait, és amikor a mezőny Magny Coursba érkezett, Schumacher már öt győzelmet tudhatott a magáénak, ahol ismét felállhatott a dobogó legmagasabb fokára. Ekkor Schumacher előnye már 37 pont volt Damon Hillel szemben, akinek a német versenyző kedvező ajánlatot tett. "Kössünk egyezséget. Én hagylak győzni Silverstoneban, cserébe pedig Hockenheimban én nyerhetek."

A Silverstoneban megrendezésre került versenyen Schumacher a felvezető körben megelőzte Hillt, ami a szabályok értelmében nem megengedett. A Benetton-Ford versenyzője tíz másodperces büntetést kapott, amelyet nem sikerült időben teljesítenie, így fekete zászlót lengettek a kerpeni pilótának. Schumacher figyelmen kívül hagyva ezt tovább versenyzett, aminek diszkvalifikáció a következménye. Flavio Briatore ekkor személyes beszélgetést folytatott Bernie Ecclestonnal, ami a fekete zászló visszavonásához vezetett. Schumacher megtarthatta a második helyezéséért járó pontjait, ám a Hockenheimban megrendezésre került futamot megelőzően törölték pontjait, és a fekete zászló figyelmen kívül hagyása miatt két versenytől való eltiltással sújtották a versenyzőt.

Schumacher még időben fellebbezett, és mivel a tárgyalásra csak a Belga Nagydíjat követően került sor, így rajthoz állhatott Hockenheimban, a Hungaroringen és Spa-ban is. Hockenheimben Michael Schumacher nem tudta befejezni a versenyt, így nem sikerült Rudolf Caracciolát (1939) követően első németként megnyernie a Német Nagydíjat.

Mialatt Gerhard Berger németföldön győzedelmeskedett, Schumacher csapatát számos bírálat érte. A Benetton istállót azzal vádolták, hogy illegális szoftvereket alkalmaztak Imolában. A csapatra nem vetett jó fényt a boxban bekövetkezett baleset sem, amikor a tankoláskor Jos Verstappen autója lángra lobbant. A gyors oltásnak köszönhetően sem a pilóta, sem szerelők nem szenvedtek súlyos sérüléseket. A szerencsétlenség következtében megvizsgálták a Benetton tank berendezését, amikor egy illegális filtert véltek felfedezni, ami gyorsabb üzemanyag feltöltést eredményezett.

Schumacher válaszul a vádakra megnyerte a Magyar Nagydíjat, és Belgiumban is diadalmaskodott. A Spa-ban szerezett győzelmét azonban szabálytalanság miatt törölték, így a Benetton istálló számára nehéz időszak következett. A tárgyalás során felmentették az alakulatot a vádak alól, míg Michael Schumacher két futamnyi kényszerpihenőt tartott. Schumi távollétében Hill kétszer diadalmaskodott, amivel ismét nyitottá vált a világbajnokság.

Az Európa Nagydíjat megelőzően Schumacher előnye mindössze egy pont volt Hillel szemben. Jerezben ismét Schumacher győzedelmeskedett Hill és Häkkinen előtt. Japánban az eső nehezítette meg a pilóták helyzetét, ahol a kedvezőtlen feltételek ellenére ezúttal Hill diadalmaskodott Schumacher előtt, aminek következtében a két versenyző közti különbség az évadzáró futamot megelőzően mindössze egyetlen pont volt. Ezek száma azonban az utolsó futam során nem változott meg, ugyanis mindkét pilóta feladni kényszerült a küzdelmet.

Így zárult hát a Formula-1 1994-es esztendeje, amelyet a tragédiák mellett botrányok is beárnyékoltak.

VILÁGBAJNOK: Michael Schumacher

« Utoljára szerkesztve: 2009. Augusztus 20, 13:59 írta F1Andris »

 


Weblap Olcsón! PC Szaki Most! specitool.hu
Finom17.com
mora, sopron, biorezonancia, homeopatia, colon, akupuntura
starbug -
Tudomány, sztárok, érdekességek