Miért "Diecast"?
Sokan kérdezik, hogy mi a szép és jó a gyárilag készre szerelt modellek gyûjtésében? Nos, vitathatatlan, hogy a sok apró, nyers darabból összeállítandó makettek hibátlan megépítése, szakszerû kifestése, dekorálása hosszú idõre nyújt elfoglaltságot és szórakozást az aktív hobbik kedvelõinek. A makett befejezésekor érzett sikerélmény mással nem pótolható.
Igen ám, de a makett utóélete már nem ilyen rózsás. A por megtámadja a festést, a matricákat, minden kiálló kis része õrülten érzékeny a sérülésre, jobban kell rá vigyázni, mint a szemünk fényére. És ami a legfontosabb, amint összeállítottuk, értékét veszti. Ezzel szemben a diecast modellek masszív fémalapjuk, gyári fényezésük révén kevésbé sérülékenyek, a por is csak esztétikai károkat tud bennük okozni, de a lényeg: értéküket megõrzik, sõt, egy idõ után növekedni fog. Minél ritkább, egyedibb a darab, annál erõsebb lesz az áremelkedés és avégén aaz autómodellek gyûjtése hasonlóképpen mûködik, minta bélyeggyûjtés.
Noha a vérbeli gyûjtõk nem azért veszik meg kedvenceiket, mert kereskedni akarnak velük, sõt, általában a világ semmi kincséért sem válnának meg kedvenceiktõl, adódhat úgy, hogy mégis áruba kell bocsátani néhány darabot, vagy akár az egész gyûjteményt és ilyenkor cseppet sem mindegy, hogy a hajdani tetemes befektetés miképpen "térül meg".
A diecast kategória másik utolérhetetlen elõnye, hogy szinte áttekinthetetlenül gazdag a kínálat. Kis erõlködéssel is legalább száz gyártó cég nevét tudnánk felsorolni és ezek évente egyenként is több újdonságot dobnak piacra, a legaktívabb Minichamps egymaga legalább félszáz forma újdonsággal jelentkezik egyetlen évben.
De vigyázat! Akármennyire is termékeny a diecast kategória és szinte megszámlálhatatlanul sok modell jelenik vagy jelent meg a korábbi években, még nagyon sok jármûvet nem örökített meg ez az iparág az automobilizmus évszázados történelmébõl...
Miért "drága"?
A felnõtt gyûjtõknek szánt, aprólékos részletezettségû modellek NEM gyerekjátékok és ennek megfelelõen nem hatalmas szériákban piacra ömlesztett tömegáruk. A gyártáshoz szükséges fröccsöntõ szerszámok kifejlesztése óriási, modellenként százezer dolláros nagyságrendû pénzeket igényelnek. Ráadásul itt nincs megállás: a türelmetlen gyûjtõk azonnal újabb és újabb modelleket várnak, sõt követelnek, és soha sincs idõ egy-egy szerszámfejlesztés tetemes költségeinek megtérülésére. Ezért a modellautó gyártás - még ha javarészt már kizárólag Kínában is zajlik - rendkívül tõkeigényes ágazat.
A gyártó cégek egyéni kalkulációik szerint állapítanak meg saját maguknak
árkategóriákat. Tehát nem szabad két hasonló méretû és tömegû modellt két különbözõ gyártó cég kínálatából összehasonlítani. Feltétlenül figyelni kell a kidolgozásra, részletezettségre és egyéb minõségi feltételekre, mivel könnyen elõfordulhat, hogy két látszólag hasonló méretû modell között akár kétszeres árkülönbség is mutatkozhat.
A diecast modellautók többségének árait nem szabad a játékboltokban és bevásárlóközpontok pultjain kapható Bburago, Maisto, Solido márkájú modellek áraival összehasonlítani, mert ezek elsõsorban jó minõségû játékok és nem gyûjtõi objektumok...
diecast.lap.hu