Csatlakozz hozzánk Facebook-on!!!

Üdvözöllek a fórumon!
Ahhoz, hogy hozzá tudjál szólni a témákhoz, regisztrálni kell ITT, ez 1percbe telik, és nincs aktiváló e-mail.


Szerző Téma: Csapatsorrend? Csapatutasítás?  (Megtekintve 988 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

2009. Június 27, 23:35
Válasz #2

fish

  • **
  • Információ Nem elérhető
  • Gokart versenyző
  • Hozzászólások: 53
    • Profil megtekintése
A mai f1-ben még ha nem is mondják ki de majdnem minden csapatnál van sorren a pilóták közöt.2008-ban a Ferrarinál Massa nagyob támogatotságot élvezet mint Raikkönen.Talán azmiat mert Montezemolo mindigis Alonsot akarta Massa melé és most sem titkolja, hogy megakarja szerezni Alonsot Kimi helyére.Tény, hogy Kimit Massához képest az időmérőedzéseken mindig plusz 4 környi üzemanyagal hátráltaták, ami fél mp-cel lasítja vissza a kocsit 1 kőrben.Így jóhogy Raikkönen mindig Massa mögül hátrányból indult.A futamon pedig a rajt után nemcsak a nehezebb autó miat maradt el, hanem a nagy üzemanyagsujmiat a jobban kopó gumik miat is.Kimi a nehéz autó miat továb maradt kint a könyű autóval míg Massa már teletankal ment, és akkor Kiminek azt a hátrányt kellet ledolgoznia amit a rajtol kezdvel az első boxkiállásig elszenvedet a nehezeb autó miat.Na de azt a hátrányt amit a nehéz autó miati jobbankopó gumik miat szenvedet el, azt nemvolt alkalma ledolgozni.Sőt mivelhogy a nagy üzemanyagsujmiat a végéra sokkaljobban elkoptak a gumijai mint Massának ,ezmiat még azt a hátrányt se tudta teljesen ledolgozni amit a rajtolkezdvel az 1. boxkiállásig elszenvedet a nehezebb autó miat.Tehát Raikkönenek az a hátránya ami a rajtnálvolt az az 1. boxkiállásnál ezekmiat továbnőt.Tehát 2008-ban Raikkönenek nem a motivációjával volt a legnagyobb baj, hanem a versenytaktikájával.Jol mutassa ezt az a tény, hogy az év végefelé amikor már nemtankoltá degeszre hanem könyűautoval indult, atólkezdvel mindig jól ment.Érdekes, hogy amíg vb esélyes volt akkor mindig degeszre tankolták, amikor már nemvolt vb esélyes akortolkezdvel megkapta  a könyebautós jobb taktikát, mert így jobbantudta Massát a vb cím megszerzésében.Csapatsorrend a BMW-nél is van.2007-ben még pár futam kivételével Heidfeld kapta a könyebb autot Kubica a nehezebet és akkor ezmiat Heidfeld szerepelt a jobban.2008-ra a BMW nél győzöt Kubica népszerűsége Nickel szemben és Robertet kezdték támogetni.Nicket mindig sokaljobban megtankolták és ezmiat Nick mindig hátrábról indult és ezmiat anyival hátréb ért célba.Persze van egy határ amitöl nemszabad könyebre tankolni valakit, mert akkor túl sokat kel állni a boxba, na de tul nehézre se, mert akkor hátrábról kell indulni plussz a gumik is nagyon kopnak.Az egyelő bánásmód meg az ha az egyik futamon az egyik pilóta az 1 környivel a könyeb a másikon meg a másik.A mai f1-ben az a baj, hogy nem az dönti el, hogy kit támogetnak, hogy ki a jobb hanem az hogy ki a népszerűb és a sikeresebb.Lehet valaki hatalmas tehetség ha nem népszerű és sikeres akkor azt elnyomják.Ezvan a Redd Bullnál is.őket nemérdekli, hogy Webbermelet korában nemtudtak megmaradni a csapatársai mert brutálisangyors, ők inkáb Vettelt támogasák mert népszerűb nagyob név.Meg a szponzorok is azt akarták, mert az jobreklám nekik ha a népszerű közönsékedvenc harcol a címért az ő felirataikal elátot autón.  A 2. időmérőrészben még hagyják Markot versenyeztetni Vettelel, mert így hajtják Vettelt.Webber pedig sokszor gyorsabb ott és volt ojan, hogy Vettel a 2. próbálkozásra se tudta megdönteni Mark idjét.Angliában is így volt 2. ra se döntöte meg Mark idejét, végül egy kis cselt vetet be, felrakot lágy jobbantapadó gumikat de avalis csak 2 század mp-cel ment jobbat ami aztjelenti, hogyha megint keményel mentvolne akkor megint nem döntöte volna meg Mark idejét.De őket ez nemérdekli, mert túl elvakultak, mert Vettel sztár és így a 3. részre már Vettel előnyt élvez.Jövöre már nemlesz tankolás, így üzemanyagal már nemtfogjákelnyomni a pilótáket.Ezértfogják majd használtgumikal elnyomni a pilótákat a gumikal úgyis sporolni kell, mert megvan szabval, hogy menyit lehet elhasználni. 

2009. Június 22, 14:32
Válasz #1

Mihály Schumacher

  • *
  • Információ Nem elérhető
  • Újonc
  • Hozzászólások: 29
    • Profil megtekintése
Sokan - még a tapasztalt Formula-1-es rajongók közül is - tévednek, akik úgy gondolják, hogy a címben említett két fogalom egy és ugyanaz. Mi a különbség?
 
Hatalmas különbség van a két - alapvetően negatív előítélettel kezelt - kifejezés között. Mikortól is beszélhetünk első számú pilótákról és másodhegedűsökről? Egyáltalán ki alkalmazta először a mai értelemben használt csapat struktúrát?


 Pironi és Villeneuve vérremenő harca 1982-ben Imolában

A Formula-1 történetében a hetvenes évek második feléig alakult ki a ma is alkalmazott team-structure, azaz csapat-felépítés. Az addig eltelt két és fél évtizedben csak pár csapat foglalkoztatott két pilótát, a többiek több autót is futtattak, illetve adtak a pilóták fennhatósága alá. Illetve olyan esetek is előfordultak, hogy csupán csak egy pilótára összpontosítottak a konstruktőrök. Egyrészt az anyagi korlátok miatt, másrészt pedig nem oszlott meg a stratégiai fegyelem. Collin Chapman saját csapatában rendkívül érzékenyen kezelte a rendet: soha nem engedte, hogy versenyzői rivalizáljanak egymással, és ezzel veszélyeztessék a világbajnoki címeket - mind konstruktőri, mind egyéni szinten. Ezt a filozófiát már Clark versenyeztetése alatt is erőszeretettel alkalmazta, de a leglátványosabb az 1978-as bajnokság volt.

Már a pilóták szerződéskötése során leszögezte, hogy Mario Andretti lesz az első számú, Ronnie Peterson pedig a második számú pilóta. A svéd tökéletesen betartotta a szerződésben foglaltakat. Ezt vallotta: -a Lotus második számú autójában ülni annyit tesz, mint a világ második legjobb autóját vezetni. - Az események őt igazolták, hiszen Andretti 64 pontot szerzett, mögötte Peterson 51 ponttal második lett, pedig az utolsó három futamon már nem szerezhetett pontot, mert halálos balesetet szenvedett Monzában. Elmondható tehát, hogy a legeredményesebb módszer az, ha egy szupersztár mellé a csapat egy fiatal tehetséget szerződtet, aki még hajlandó az alázatra. De mi van akkor, ha ez az alázat hiányzik?

Frank Williams 26 év óta általában ennek a Chapman-i módszernek a híve, ugyanis az 1981-es eset még őt is erősen megviselte. Történt ugyanis, hogy 81-re két nagyágyút igazolt: Alan Jonest (előző év bajnoka) és Carlos Reutemannt. Reutemann szerződésének egyik cikkelye ekképpen szólt: - Amennyiben két Williams kocsi áll az élen,  s kettejük között kevesebb, mint hét másodperc van, valamint ha kettejük előnye a harmadik helyezettel szemben több mint 30 másodperc, akkor a depóból bemutathatják a végső sorrendre utaló utasításokat az információs táblán. Az idény második futamán, azonban már robbant a bomba: 10 körrel a vége előtt Reutemann 5 másodperccel vezetett Jones előtt, Patrese a harmadik helyen több, mint egy perccel le volt maradva. Williams kitette a boxtáblát a következő utasításokkal: 1. Jones, 2. Reutemann. Egyértelmű! Carlosnak el kellett volna engednie Jonest. Reutemann azonban nem engedelmeskedett. A csapat a hetedik és a negyedik kör végén is kitette a táblát, de semmi hatása nem volt. Reutemann később azzal védekezett, hogy nem látta a táblát. Ami kétséges, hiszen ezzel a győzelmével is csak azt akarta jelezni, hogy vele is számolni kell. Később beigazolódott igaza, hiszen évad végén három ponttal megelőzte Jonest, és csak eggyel maradt el Piquet mögött. Bár ha nincs kettejük között rivalizálás, akkor több, mint valószínű, hogy Piquet nem 81-ben szerezte volna első bajnoki címét. Hiszen 34 ponttal a Williams megnyerte a konstruktőrök bajnokságát. ővék volt tehát a legjobb kocsi, de mégsem ők adták az egyéni bajnokot. Ismerős sztori? 1986? 2007?

1982 is meghozta a maga belső-válságait. A helyszín ezúttal a Ferrari istálló. A temperamentumos vérmérsékletű olaszokra jellemző volt, hogy sokszor elfeledkeztek a taktikázásról a győzelemhajhászás közepette. 1976-ban Niki Lauda címvédőként sem lehetett elsőszámú pilóta a Scudériánál. Zolderben 15 körrel a vége előtt megsérült a gumija, ezzel csökkentenie kellett a sebességet. Regazzoni, a csapattársa 0,2 másodpercre megközelítette, s csaknem balesetbe hajszolta az osztrákot. Pedig jól kijöttek ők ketten egymással. És mégis közel voltak a tragédiához. 1979-ben Jody Scheckter és Gilles Villeneuve kettős borzolta a kedélyeket a Ferrarinál. Egész évben ádáz küzdelem jellemezte kettejük harcát, nyoma sem volt a taktikázásnak. Villeneuve Long Beachben az edzésen a betonfalba robbantott, annyira meg akarta kaparintani az edzéselsőséget. Csaknem végzetes baleset lett belőle. Nem úgy mint 1982-ben. Akkor már Dider Pironi volt Gilles csapattársa a maranellóiaknál. Helyszín: Imola. A 60 körös futam 44. körében Villeneuve Pironi előtt vezetett, mögöttük nagyon lemaradva a mezőny. Ideális helyzet a taktikázásra, de ehelyett Pironi támadott, és megelőzte a kanadait. Villeneuve azonban visszaelőzte Pironit, aki egy körrel a vége előtt alattomos módon visszaszerezte az első helyet. Villeneuve alig akart felmenni a dobogóra: -Én ezzel, ott - utalva Pironira - többé nem vagyok hajlandó beszélni!


 A csapatutasítás szerint Pironinak el kellett volna engednie Villeneuve-t

Nem is volt már alkalma rá, hiszen két héttel később Belgiumban a polepozícióért való mohó hajszolásnak is köszönhetően halálos balesetet szenvedett.

Másik gyári csapatnál, a Renault-nál is megvoltak a komoly nézeteltérések 1982-ben. Igaz ugyan, hogy Jean Sage csapatfőnök kijelentette, hogy aki a táv  háromnegyede után 10 másodperccel vezet csapattársa előtt, annak kell nyernie. Amikor a Francia Nagydíjra került a sor, addigra már nyilvánvalóvá vált, hogy Prostnak van nagyobb esélye megnyerni a bajnokságot. Kinevezték első számú pilótának, de ezt Arnoux-val a csapattárssal elfelejtették közölni. Így hiába írták ki körökön keresztül, hogy el kell engednie Prostot, ehelyett Arnoux megnyerte a versenyt. A sors pikantériája, hogy ez volt a Renault történetének első kettős győzelme. A vita végeredménye az lett, hogy a Renault ennek is köszönhetően elveszítette a bajnokságot. Ez a korszak lényegében a csapatutasítások kora volt és nem pedig a csapatsorrenddé.

A két fogalom közül a csataputasítást már száműzték a sportból annak sportszerűtlen volta miatt. A kiváltó ok a 2002-es Osztrák Nagydíj volt, ahol Barrichellonak az utolsó métereken el kellett engednie Michael Schumachert. Mint látható a korábbi események példáján is, inkább ellenszenvet szült mind pilóták, mind pedig a közvélemény körében is az elengedős megoldás. Mára ezt a boxutcában könnyűszerrel végre tudják hajtani, anélkül, hogy az a nézők igazságérzetét sérteni. Lásd: 2007 Magny-Cours. Ezzel persze nem akarom levonni Raikkönen érdemeit, hiszen az ő gyorsasága nélkül nem lehetett volna kivitelezhető a dolog.

És mi a helyzet a csapatsorrenddel? Ez már logikus lépés csapatépítési szempontból, de mennyi izgalomtól fosztott volna meg minket mondjuk 1986-ban, ha Mansell és Piquet között meglett volna az előre felállított sorrend. Vagy mi lett volna 1988-ban és 1989-ben, ha mondjuk Prost előnyt élvezhetett volna ilyen szempontból Sennával szemben? Vajon úgy is szerezhetett volna győzelmet Damon Hill 1993-ban Prost mellett a Williamsben? Vagy éppen milyen unalmas lett volna a tavalyi év, amikor Alonso és Hamilton vérre menő küzdelmet vívott egymással. Igaz ez a bajnokságukba került, mint ahogyan Mansellnek és Piquenek is 1986-ban. Érdekes hogy az angol székhelyű csapatok inkább az esélyegyenlőségnek a hívei (Lotus, Williams, McLaren), a temperamentumos olaszok (Ferrari) pedig az előre meghatározott csapatsorrendnek. Igaz, hozzátartozik ehhez, hogy tanultak Villeneuve tragédiába torkolló hibájából. Ki hogyan foglal állást? Legyen egyenlő elbánás, de ezzel megkockáztatjuk a bajnoki címet, vagy éppen legyen csapatsorrend, ezzel is nagyobb sansszal harcolva a végső trófeáért? Ezt mindenki döntse el maga a saját erkölcse szerint. Az azonban biztos, hogy a verseny közbeni csapatutasítások mindig is etikátlanok és sportszerűtlenek voltak. Akár tudtunk róla mi nézők, akár nem.
 

 


Weblap Olcsón! PC Szaki Most! specitool.hu
Finom17.com
mora, sopron, biorezonancia, homeopatia, colon, akupuntura
starbug -
Tudomány, sztárok, érdekességek