Le Mans 24 A Le Mans-i 24 órás verseny egy autóverseny, amit 1923-ban rendeztek meg először. A Franciaországi Le Mans település közelében lévő Sarthe versenypályán kerül megrendezésre. Az eredetileg sorozatgyártású autók megbízhatóságának és gazdaságosságának tesztelésére szolgáló futamot a mai napig megrendezik. Napjainkban a sorozatgyártású autóknak már esélyük sincsen Le Mans-ban.
Korai évekAz első futamot (1923) az Automobile Club de l'Quest szponzorálta. Ekkor még ,,24 órás állóképességi Nagydíj gyári túraautók részére" néven került megrendezésre. A Le Mans-i futamok alapötlete az 1922-ben Párizsban megrendezett Párizsi Motor Show-n született meg. Eleinte nagyon jól profitált az angol autóipari cégeknek, hiszen ők gyorsan meglátták a Le Mans-i futamokban rejlő anyagi lehetőségeket.
Az 1920-as években a Bentley által gyártott autók tudtak diadalmaskodni. 1927-től 1930-ig sorozatban háromszor is megtudták nyerni a Le Mans-i Nagydíjakat. Sikereiknek az Alfa Romeo vetett végett, erősebb, megbízhatóbb autóikkal.
1960-as 1970-es évekAz 1960-as évekre fordult kocka, ekkor már inkább a Ford és a Ferrari párviadala volt a dominálóbb. Az 1964-es versenyen mutatkozoztt be először a Ford, a Ferrari azonban ekkor még jobb volt. A versengés oka az volt, hogy II. Henry Fordnak nem sikerült megszereznie a Ferrarit, ezért elhatározta, hogy azt a versenypályán fogja legyőzni. Hatalmas pénzeket őlt a Ferrarikat reményei szerint legyőzni képes versenyautó megépítésébe, a mára már legendává vált Ford GT40-be. 1966-ban kikapott a Ferrari, beteljesedett Ford álma, viszont az 1967-es viadalra a Ferrari új, 4000 ccm-is P4-es versenyautóját nevezte. Az abszolút versenyben a Ford 7000ccm-is GT40MkIV-esei legyőzhetetlenek voltak, a P4 az abszolút második helyet szerezte meg, az 5000 ccm-is géposztályban pedig elsők lettek.
1955-ben bekövetkezett a Le Mans történelmének legnagyobb, legtragikusabb balesete. Egy Mercedes 300 SLR a pályáról egy nézőkkel teli tribünbe vágódott. 83 ember vesztette életét, 75-en pedig megsérültek. Felmerült a Le Mans-i versenyek beszüntetése, de hosszas vita után végül a futamok folytatása mellett döntöttek. A Mercedes-Benz ekkor visszavonta autóit a Le Mans-i versenyből és csak 34 évvel később vett részt újra futamokon.
Chrysler Viper GTS-R a versenyen
Ezután hosszú évekig a Porsche uralja a Le Mans-t.
Le Mans annyira népszerű lett, hogy Hollywood figyelmét is felkeltette. Az első filmet Steve McQueennel forgatták le. Steve valójában is el akart indulni a futamon, de végül a biztosítója ezt megtiltotta neki. 1979-ben Paul Newman színész elindult a versenyen, ahol szoros küzdelemben a második helyet szerezte meg.
1970 - Az eddigi legsikeresebb Le Mans-i versenyző Tom Kristensen.Nemhiába hiszen összesen hétszer nyert futamot.
Az egyetlen japán autómárka a Mazda akinek sikerült megnyerni a Le Mans-i 24 órást. 1991-ben egy Mazda 787B-vel indultak.A 787B különlegessége, hogy Wankel motor hajtja. 1998-ban meglehetett volna a második lehetőség egy Toyotával, viszont az a verseny vége előtt 90 perccel váltóprobléma miatt feladni kényszerült a futamot.





1923 1924 1925 1926


1927 1928 1929 1930


1931 1932 1933 1934



1935 1937 1938 1939 


1949 1950 1951 1952


1953 1954 1955 1956


1957 1958 1959 1960


1961 1962 1963 1964



1965 1966 1967 1968


1969 1970 1971 1972


1973 1974 1975 1976


1977 1978 1979 1980


1981 1982 1983 1984


1985 1986 1987 1988


1989 1990 1991 1992


1993 1994 1995 1996


1997 1998 1999 2000


2001 2002 2003 2004


2005 2006 2007 2008
2009
Le Mans 24 órás verseny győztesei:
2009 9 David BRABHAM (AUS) / Marc GENE (POR) / Alex WURZ (AUT) Peugeot 908 Hdi-FAP
2008 2 Dindo CAPELLO (ITA) / Tom KRISTENSEN (DEN) / Alan McNISH (SCO) Audi R10 TDI
2007 1 Frank BIELA (GER) / Emanuele PIRRO (ITA) / Marco WERNER (GER) Audi R10 TDI
2006 8 Frank BIELA (GER) / Emanuele PIRRO (ITA) / Marco WERNER (GER) Audi R10 TDI
2005 3 Tom KRISTENSEN (DEN) / J.J. LEHTO (FIN) / Marco WERNER (GER) Audi R8
2004 5 Seiji ARA (JAP) / Dindo CAPELLO (ITA) / Tom KRISTENSEN (DEN) Audi R8
2003 7 Dindo CAPELLO (ITA) / Tom KRISTENSEN (DEN) / Guy SMITH (GBR) Bentley EXP Speed 8
2002 1 Frank BIELA (GER) / Tom KRISTENSEN (DEN) / Emanuele PIRRO (ITA) Audi R8
2001 1 Frank BIELA (GER) / Tom KRISTENSEN (DEN) / Emanuele PIRRO (ITA) Audi R8
2000 8 Frank BIELA (GER) / Tom KRISTENSEN (DEN) / Emanuele PIRRO (ITA) Audi R8
1999 15 Yannick DALMAS (FRA) / Pierluigi MARTINI (ITA) / Joachim WINKELHOCK (GER) BMW V12 LMR
1998 26 Laurent AIELLO (FRA) / Allan McNISH (GBR) / Stephane ORTELLI (FRA) Porsche 911 GT1-98
1997 7 Michele ALBORETO (ITA) / Stefan JOHANSSON (SWE) / Tom KRISTENSEN (DEN) TWR Porsche WSC95
1996 7 Davy JONES (USA) / Manuel REUTER (GER) / Alex WURZ (AUT) Joest Porsche WSC95
1995 59 Yannick DALMAS (FRA) / J.J. LEHTO (FIN) / Masanori SEKIYA (JAP) McLaren F1 GTR
1994 36 Mauro BALDI (ITA) / Yannick DALMAS (FRA) / Hurley HAYWOOD (USA) Dauer Porsche 962LM
1993 3 Christophe BOUCHUT (FRA) / Geoff BRABHAM (AUS) / Eric HELARY (FRA) Peugeot 905B
1992 1 Mark BLUNDELL (GBR) / Yannick DALMAS (FRA) / Derek WARWICK (GBR) Peugeot 905
1991 55 Bertrand GACHOT (BEL) / Johnny HERBERT (GBR) / Volker WEIDLER (GER) Mazda 787B
1990 3 Martin BRUNDLE (GBR) / Price COBB (USA) / John NIELSEN (DEN) Jaguar XJR-12
1989 63 Stanley DICKENS (SWE) / Jochen MASS (GER) / Manuel REUTER (GER) Sauber Mercedes C9
1988 2 Johnny DUMFRIES (SCO) / Jan LAMMERS (HOL) / Andy WALLACE (GBR) Jaguar XJR-9LM
1987 17 Derek BELL (GBR) / Al HOLBERT (USA) / Hans-Joachim STUCK (GER) Porsche 962C
1986 1 Derek BELL (GBR) / Al HOLBERT (USA) / Hans-Joachim STUCK (GER) Porsche 962C
1985 7 Paolo BARILLA (ITA) / Klaus LUDWIG (GER) / John "WINTER" (GER) Porsche 956B
1984 7 Klaus LUDWIG (GER) / Henri PESCAROLO (FRA) Porsche 956B
1983 3 Hurley HAYWOOD (USA) / Al HOLBERT (USA) / Vern SCHUPPAN (AUS) Porsche 956
1982 1 Derek BELL (GBR) / Jacky ICKX (BEL) Porsche 956
1981 11 Derek BELL (GBR) / Jacky ICKX (BEL) Porsche 936/81
1980 16 Jean-Pierre JAUSSAUD (FRA) / Jean RONDEAU (FRA) Rondeau 379B - Ford
1979 41 Klaus LUDWIG (GER) / Bill WHITTINGTON (USA) / Don WHITTINGTON (USA) Porsche 935-K3
1978 2 Jean-Pierre JAUSSAUD (FRA) / Didier PIRONI (FRA) Alpine A442B - Renault
1977 4 Jurgen BARTH (GER) / Hurley HAYWOOD (USA) / Jacky ICKX (BEL) Porsche 936
1976 20 Jacky ICKX (BEL) / Gijs van LENNEP (HOL) Porsche 936
1975 11 Derek BELL (GBR) / Jacky ICKX (BEL) Mirage GR8 - Ford
1974 7 Gerard LARROUSSE (FRA) / Henri PESCAROLO (FRA) Matra-Simca MS670B
1973 11 Gerard LARROUSSE (FRA) / Henri PESCAROLO (FRA) Matra-Simca MS670B
1972 15 Graham HILL (GBR) / Henri PESCAROLO (FRA) Matra-Simca MS670
1971 22 Gijs van LENNEP (HOL) / Helmut MARKO (AUT) Porsche 917K
1970 23 Richard ATTWOOD (GBR) / Hans HERMANN (GER) Porsche 917K
1969 6 Jacky ICKX (BEL) / Jackie OLIVER (GBR) Ford GT40 Mk I
1968 9 Lucien BIANCHI (BEL) / Pedro RODRIGUEZ (MEX) Ford GT40 Mk I
1967 1 A.J. FOYT Jr. (USA) / Dan GURNEY (USA) Ford GT40 Mk IV
1966 2 Chris AMON (NZL) / Bruce McLAREN (NZL) Ford GT40 Mk II
1965 21 Masten GREGORY (USA) / Jochen RINDT (AUT) Ferrari 275 LM
1964 20 Jean GUICHET (FRA) / Nino VACCARELLA (ITA) Ferrari 275 P
1963 21 Lorenzo BANDINI (ITA) / Ludovico SCARFIOTTI (ITA) Ferrari 250 P
1962 6 Olivier GENDEBIEN (BEL) / Phil HILL (USA) Ferrari 330 LM
1961 10 Olivier GENDEBIEN (BEL) / Phil HILL (USA) Ferrari 250 TR 61
1960 11 Paul FRERE (BEL) / Olivier GENDEBIEN (BEL) Ferrari 250 TR 59/60
1959 5 Roy SALVADORI (GBR) / Carroll SHELBY (USA) Aston Martin DBR1
1958 14 Olivier GENDEBIEN (BEL) / Phil HILL (USA) Ferrari 250 TR
1957 3 Ivor BUEB (GBR) / Ron FLOCKHART (GBR) Jaguar D-type
1956 4 Ron FLOCKHART (GBR) / Ninian SANDERSON (GBR) Jaguar D-type
1955 6 Ivor BUEB / Mike HAWTHORN (GBR) Jaguar D-type
1954 4 Jose Froilan GONZALEZ (ARG) / Maurice TRINTIGNANT (FRA) Ferrari 375 Plus
1953 18 Duncan HAMILTON (GBR) / Tony ROLT (GBR) Jaguar C-type XK120C
1952 21 Hermann LANG (GER) / Fritz RIESS (GER) Mercedes-Benz 300SL
1951 20 Peter WALKER (GBR) / Peter WHITEHEAD (GBR) Jaguar C-type XK120C
1950 5 Jean-Louis ROSIER (FRA) / Louis ROSIER (FRA) Talbot-Lago T26C-GS
1949 22 Luigi CHINETTI (ITA) / Lord SELSDON (GBR) Ferrari 166 MM
1948 -
1947 -
1946 -
1945 -
1944 -
1943 -
1942 -
1941 -
1940 -
1939 1 Pierre VEYRON (FRA) / Jean-Pierre WIMILLE (FRA) Bugatti T57C
1938 15 Eugene CHABOUD (FRA) / Jean TREMOULET (FRA) Delahaye 135 S
1937 2 Robert BENOIST (FRA) / Jean-Pierre WIMILLE (FRA) Bugatti T57G
1936 -
1935 4 Luis FONTES (ARG) / John HINDMARSH (GBR) Lagonda M45R Rapide
1934 9 Luigi CHINETTI (ITA) / Philippe ETANCELIN (FRA) Alfa Romeo 8C-2300
1933 11 Tazio NUVOLARI (ITA) / Raymond SOMMER (ITA) Alfa Romeo 8C-2300
1932 8 Luigi CHINETTI (ITA) / Raymond SOMMER (FRA) Alfa Romeo 8C-2300
1931 16 Tim BIRKIN (GBR) / Earl HOWE (GBR) Alfa Romeo 8C-2300
1930 4 Woolf BARNATO (GBR) / Glen KIDSTON (GBR) Bentley Speed 6
1929 1 Woolf BARNATO (GBR) / Tim BIRKIN (GBR) Bentley Speed 6
1928 4 Woolf BARNATO (GBR) / Bernard RUBIN (GBR) Bentley 4.4
1927 3 John BENJAFIELD (GBR) / Sammy DAVIS (GBR) Bentley 3-litre Sport
1926 6 Robert BLOCH (FRA) / Andre ROSSIGNOL (FRA) La Lorraine-Dietrich B3-6
1925 5 Gerard de COURCELLES (FRA) / Andre ROSSIGNOL (FRA) La Lorraine-Dietrich B3-6
1924 8 Frank CLEMENT (GBR) / John DUFF (GBR) Bentley 3-litre Sport
1923 9 Andre LAGACHE (FRA) / Rene LEONARD (FRA) Chenard & Walcker Sport
