Az idei évben igen elenyésző szerephez jutnak az istállók 3-as számú pilótái, ennélfogva nem is csoda, hogy nem is igen tudjuk kikről van szó.
Mint ismeretes, az FIA szabálymódosításai szerint az idei évben tilos a szezonközben való tesztelés. A költségcsökkentés okán hozták meg ezt a rendelkezést, ugyanis nem olcsó mulatság elutazni a csapatok által kedvelt helyszínekre (pl: Sakhir, Barcelona, Paul Ricard stb.) teljes készültségben szerelőkkel, vezetőkkel, (teszt)pilótákkal és elautózni sok-sok benzint és abroncsot. Jelenleg csak a holtszezonban van lehetőség az autóval pályán kísérletezni, így nem is csoda, hogy a pénteki (Monaco esetében csütörtöki) szabadedzések alkalmával is a két versenypilóta körözget.
Korábban az évközi tesztelések és szabadedzések kitűnő lehetőséget adtak a feltörekvő versenyzőknek tehetségük, szakértelmük és tudásuk megmutatására, a csapatfőnökök és kollégáik elismerésének kivívására. Gyakorta előfordult, hogy az évközben kegyvesztetté vált, vagy sérült versenyzőket is a tartalékpilóták helyettesítették éles helyzetekben vasárnaponként (gondoljunk például Vettel BMW-s, vagy Nakajima debütálására). Az idei évtől azonban igen kevés figyelmet kapnak a 3. vagy 4.-számú sofőrök a sajtóban, mindemellett kevesebb munkájukból kifolyólag van idejük alacsonyabb sorozatokban tapasztalatot gyűjteni. Ennél fogva érdemes sorra venni az istállókat, hátha a jelenlegi tesztelők közül viszont látunk valakiket a 2010-től feltehetően bővülő F1-es rajtrácson.
Kezdjük az idei évben kifogástalanul teljesítő Brawn GP-vel: Anthony Davidson számára nem egy új szerepkör ez. A brit 2001 óta van jelen a királykategóriában, az eltöltött évei alatt többször beugróként versenyzett a Minardi, majd a Honda csapat színeiben. Türelmesen várt élete nagy lehetőségére, a Hondánál kedvelték az udvarias angolt, így a japán gyár támogatásával Takuma Sato csapattársaként a Super Agurinál versenyezhetett 2007-től. Ismerve Aguri Suzuki csapatának rövid történetét és az akkori erőviszonyokat, nem is csoda, hogy pontot nem sikerült szereznie első évadában és a 2008-as évad 4 versenyén, melyen a japánok rajthoz álltak. A sereghajtó Agurinál a kvalifikációk során ugyan legyőzte Satot 10:7-re, de versenyeredmények tekintetében rendre alulmaradt tapasztalt márkatársával szemben. A Honda kegyeltjeként Ross Brawn is alkalmazta továbbra is Davidsont, aki még mindig nem tett le a versenyzésről. Az idei évben a tesztpilótaság mellett a Le Mans-i 24órás versenyen is rajthoz áll az Aston Martin csapat keretein belül.
A Ferrari hosszú évek óta két tesztpilótát is alkalmaz a maranelloi gyárában, akik rendelkeznek némi versenytapasztalattal is. Az igen rutinos olasz Luca Badoer már nem mai gyerek: 38 éves és már ’98 óta az olaszok autóit állítgatja. Soha nem tartották különösen jó versenyzőnek őt, a ’90-es években több kisebb gyártónál is megfordult, pontot azonban sose tudott gyűjteni. A Ferrarinál nagyon szeretik és még Michael Schumacher is elismerte, hogy Badoernek igen jó érzéke van az autók beállításához.
Kollégája, Marc Gené F1-es pályafutása sem hagyhatott túl mély nyomokat a nézőkben: a ’99-2000-es szezont a Minardinál töltötte, majd Frank Williams csapatához került 3-as számú pilótának. ő egyike azoknak, akik még lehetőséget is kaptak jobb csapatoknál: összesen 3 versenyen állt rajthoz a 2003-as és 2004-es szezonban, ahol pontokat is gyűjtögetett. Meggyőznie azonban egy csapatfőnököt sem sikerült a spanyolnak, így 2005 óta az olaszok szolgálatában áll.
Külön érdekességként említeném meg, hogy Schumacher 1999-es, angliai sérülését leszámítva soha nem volt szüksége beugró pilótára a Ferrari alakulatának. Ekkor sem a már náluk dolgozó Badoert ültették volán mögé, hanem azt a finn Mika Salot kérték el az akkor még kétszeres bajnok helyettesítésére a Toyotától. A finn elévülhetetlen érdemeket szerzett Irvine támogatásában, remekül versenyzett, még élete egyetlen futamgyőzelmét is átengedve az írnek hozzásegítette a Scuderiát a konstruktőri címhez ’99-ben.
A címvédő McLaren sem éri be egyetlen tesztpilótával: a tapasztalt Pedro de la Rosa megfordult a Jordannél, az Arrows-nál és a Prostnál is. Első versenyén az Arrows színeiben még pontot is szerzett a katalán, de 2002 után munka nélkül maradt. Ezt követően kötött ki 2005-ben a wokingi gárdánál, ahol első évében egy versenyen kapott beugróként szerepet Montoya elhíresült „teniszbotránya” miatt (a kolumbiai állítólag salakmotorozás közben sérült meg, a sajtónak azonban azt mondta, hogy teniszedzés közben sérült meg a válla), majd a következő évben 8 versenyen is helyettesítette a nagyszájú dél-amerikait. De la Rosa legjobb eredménye egy második helyezés a Mercedesszel 2006-ból, megragadni azonban nem tudott a 22-es mezőnyben, így tesztpilótaként várja az újabb lehetőségeket. A csapaton belül elégedettek vele, Badoerhez hasonlóan jó érzékkel képes beállítani a versenygépeket.
Rajta kívül a fiatal Gary Paffet szolgálja a briteket. A hatalmas lapátkezéről ismert angol még a 2006-os évadban csatlakozott a tesztalakulathoz, esélyes volt Lewis Hamilton ülésére is a 2007-es szezonra. Meggyőznie azonban nem sikerült Ron Dennist, így jelenleg a DTM-sorozatban tekeri a kormányt az F1-es debütálására várva.
A BMW-Sauber harmadik autóját Christian Klien „vezeti”. Az osztrák nem nyújtott túl emlékezetes teljesítményt a Jaguar, majd a Red Bull kötelékeiben, kifejezetten szürke egyéniség volt a boxutcában. A csapatai körében kedvelt, szerény versenyző legjobb eredménye egy 5. helyezés még 2005-ből. Mivel nem igazán tudott maradandót alkotni a 2007-es évet a Hondánál töltötte, majd a következő évtől szerződött át Mario Theissen alakulatához.
A Renault csapatban elképzelhető a pilótaváltoztatás Nelsinho Piquet gyalázatos teljesítményének köszönhetően. A lehetséges befutók között szerepel a francia tesztpilóta, Romain Grosjean neve is. A 23 éves francia jelenleg a Campos Racingnél versenyez a GP”-ben, ahol a tavalyi évadban a 4. helyezést sikerült megcsípnie. Korához képest érett ember hírében áll, döntéseit megfontolja, egyedül tapasztalatlansága szól ellene egy lehetséges szerződéskötés esetén a Renault-val. őt elképzelhető, hogy lesz alkalmunk megismerni, Briatore ugyanis sosem titkolta, hogy a Renault vezetősége szeretne egy ütőképes francia pilótát látni a mezőnyben.
Hasonló helyzetben van Kamui Kobayashi, a Toyota tesztpilótája is. Az idén gyenge formát mutató Kazuki Nakajima lehetséges utódjaként tartják számon a williams alakulatánál, mint afféle Toyota-kegyelt japán versenyzőt. A DAMS GP2-es csapatánál is alkalmazásban lévő fiatal japán is az első lehetőségére vár, noha eddig sem a Forma-3 Euroseriesben, sem pedig a GP2-ben nem mutatott kiugró teljesítményt.
Vele szemben a Williams tesztpilótája, Nico Hülkenberg már F3-as bajnoknak mondhatja magát, jelnleg pedig a GP2-ben köröz az ART csapat színeiben. Állítása szerint jövőre akár debütálhatna is a királykategóriában, mivel Nico Rosberg elképzelhető, hogy távozik a grove-i alakulattól az évad befejezése után. A tapasztalatlan német nagy álma válna valóra egy F1-es szerződés aláírásával, azonban még várnia kell erre a lehetőségre.
Nemrég sikerült hozzájutnia a szuperlicenchez a 19 éves Brendon Hartley-nak. A fiatal és rutintalan új-zélandi A Red Bull csapatát erősíti, azonban vélhetően ő segítene be a Toro Rossonak is, mivel a B-csapat nem alkalmaz külön tesztpilótát. Jelenleg a brit F3-ban és a World Series by Renault sorozatokban próbálkozik Red Bull pilótaprogramjából érkező Hartley, aki hangot is adott véleményének, mely szerint „szívás tesztpilótának lenni” olyan időszakban, amikor gyakorlatilag nincs lehetőség a fejlesztések kipróbálására.
Végezetül a Force India: ha valakit, akkor Vitantonio Liuzzit nem olyan könnyű elfelejteni. A nagyszájú olasz partyarc főleg kecskeszakálláról és félrecsapott sapkájáról marad emlékezetes számunkra. Nagy tehetségként érkezett a száguldó cirkuszba, Kart-világbajnok és Forma-3000-es bajnok is egyben, tehetségét azonban magamutogatásával és éles nyelvével ellensúlyozta. 2005-ben kapott lehetőséget a Red Bullnál Klien menesztésével beugróként. A debütálása alkalmával pontot is szerzett, így lehetősége nyílt a Toro Rossonál lehúznia 2 évadot is 2006-2007-ben, a világot azonban nem váltotta meg Scott Speed csapattársaként. Sebastian Vettel érkezésével kegyvesztett lett Franz Tostnál, így nem kívánták tovább alkalmazni, Vijay Mallya azonban neki adta a 3. számú autót, noha ő Fisico helyére ácsingózott az indiai mágnás vezette együttesnél.