F1 Fórum online közösség

Egyéb technikai sportok => Dakar + Tereprali => A témát indította: F1Andris - 2009. Augusztus 16, 21:53

Cím: Tereprali társalgó
Írta: F1Andris - 2009. Augusztus 16, 21:53
Tereprali


A Dakar rally sorozatos magyar sikereinek köszönhetően egyre népszerűbb sportág hazánkban a tereprali, angolszász nevén a cross-country. A januári versenyt a képernyők előtt végigszurkolók közül talán nem mindenki tudja, hogy létezik magyar országos tereprali bajnokság is, mégpedig évente nyolc futammal. De kezdjük az elején e sportág bemutatását: egyáltalán hogyan kell elképzelni a versenyeket, mik az alapvető szabályok és hogyan lehet csatlakozni a mezőnyhöz!

Magyarországra a nyolcvanas évek második felében olasz közvetítéssel jutott el a sportág; bajnokságot először 1992-ben írtak ki, azóta minden évben folyamatosan megrendezésre kerül. Napjainkban évente 6-8 versenyen küzdenek a profi indulók az abszolút, a géposztályonkénti és a csapat helyezésekért. A futamok 2-3 naposak, nemzetközi szinten viszont nem ritka az egyhetes esemény sem. Általában pénteken kerül sor az adminisztratív és technikai átvételre, amely során átvizsgálják az autókat, hogy megfelelnek-e az előírásoknak, illetve a versenyzők hivatalosan beneveznek a futamra. Egyes versenyeken rendeznek ún. prológot, ami egy rövid, maximum 10 km hosszú szakasz, ahol mérik az időt. Itt az eredmény kizárólag a rajtsorrendet határozza meg, tehát nem számít bele a végső értékelésbe.

Terep-rallye - rally

A népszerű rally versenyektől sok mindenben alapvetően különbözik a tereprali. Az előbbinél a verseny zárt pályán zajlik, amelyet előtte begyakorolhatnak a versenyzők, feljegyezhetik maguknak a kanyarokat, a fékezéseket, a sebességeket, majd a verseny során a feladatuk, hogy a begyakorlott pályát a lehető leggyorsabban teljesítsék.

A terep-rallyenál a versenyzők nem tudják, merre kell majd menniük. Az ún. itinert, amely az útvonalat tartalmazza, minden versenynapon csak egy órával a rajt előtt kapják meg. Itt is a gyorsaság számít, vagyis az, hogy teljesíti a legrövidebb idő alatt a távot. A versenytávon belül kétféle szakaszt különböztetünk meg: összekötő (vagy etap) és gyorsasági (vagy szelektív) szakaszokat. Az összekötő szakaszok az egyes gyorsasági szakaszokat kötik össze, és azért van rájuk szükség, hogy az egymástól néhány kilométer távolságra lévő gyorsaságikat közúton meg lehessen közelíteni. Természetesen itt is van egy limitidő, ami alatt teljesíteni kell, de itt nem mérik az időt, de a később történő beérkezést büntetik. A szelektív szakaszokon értelemszerűen a gyorsaság számít. A végeredményt a szelektív szakaszok összesített eredménye adja. Egy nap általában 3-4, hosszabb távú versenyen 5 gyorsaságit szoktak tervezni.

Terep-rallye - off-road

A terep-rallye tulajdonképpen a szó szoros értelmében off-road verseny, mivel terepen, tehát nem aszfalton zajlik. Az off-roadtól azonban az a lényeges tényező különbözteti meg, hogy az idő számít, és nem az ügyesség. Nincsenek kialakított akadályok, amelyeken a bóják érintése nélkül kell áthaladni, és nincsenek a távban nehezen teljesíthető emelkedők sem. Ami mégis nehézzé teszi, az a változatos terepviszony. A versenyek februárban kezdődnek, amikor még hó borítja a mezőt, majd az év során a havas-jeges földviszonyokat felváltja a sár, a homokos szikkadt talaj, ősszel újra a sár, és az évadzáró versenyen novemberben sokszor újra hóval, de esővel mindenképpen találkoznak a versenyzők. A versenyt az nyeri meg, aki a minden szempontból jól állítja be az autóját az időjárástól függően, illetve megfelelő gumit rak fel az autóra.

Kategóriák és géposztályok

A terep-rallye versenyeken induló autókat nem csupán összességében értékelik, hanem csoportok és géposztályok szerint is. Jelenleg két csoport létezik: T1 (módosított terepjáró autók), és T2 (sorozatgyártású terepjáró autók – széria autók).
A géposztályok a motor hengerűrtartalma szerint kerülnek kialakításra:

1 géposztály: 2000 cm3-ig
2 géposztály: 2001 – 4000 cm3-ig
3 géposztály: 4000 cm3 felett
4 géposztály: dízel

Így tehát a T1/4-es besorolás egy szériaközeli dízel versenyautót jelent, ha pedig a T2/3-as jelzést olvassuk egy autón, akkor egy, az utcai verzióhoz képest komolyabb átalakításon átesett (vagy teljesen egyedi), 4000 cm3 feletti motorral rendelkező erőgép.



(http://www.f1gp.hu/forum/tereprali/Dakar_logo.jpg)

(http://www.f1gp.hu/forum/tereprali/Dak_10_szak_Mitsu_big-web.jpg)
Cím: Re: Tereprali társalgó
Írta: F1Andris - 2009. Augusztus 17, 19:05
Dakar theme

http://www.youtube.com/watch?v=ZY4TvOh6eto
Cím: Re: Tereprali társalgó
Írta: Cole - 2009. Augusztus 17, 19:09
Úgy tudom, hogy az RTL klub nem fogja már közvetíteni a Dakart, mert nem lesznek ott magyarok?  :o Ennyi válság lenne az RTl-nél, hogy Palik ne tudjon elindulni?
Cím: Re: Tereprali társalgó
Írta: F1Andris - 2009. Augusztus 17, 19:14
Az RTL klub csak azt nézi hogy mekkora a nézettség...
Cím: Re: Tereprali társalgó
Írta: Cole - 2009. Augusztus 17, 19:31
Azt nem nézheti, mert mindig késő éjszaka adták a összefoglalókat, akkor meg már kár nézni...

Ha nem lesznek magyarok, akkor én se nézem. :)
Cím: Re: Tereprali társalgó
Írta: Marti - 2009. Augusztus 17, 20:34
Sajnos így van, azt mondta Héder Barna hogy már a Bamako raly viszi a nézettséget és egyre többen neveznek rá, és azt mondta, hogy azt fogja közvetíteni az rtl klub.
Weblap Olcsón! PC Szaki Most! specitool.hu
Finom17.com
mora, sopron, biorezonancia, homeopatia, colon, akupuntura
starbug -
Tudomány, sztárok, érdekességek