Futam édes-savanyú szósszal - Kínai GP tech háttérHarmadik állomásához érkezik hétvégén a 2012-es Formula-1-es világbajnoki sorozat. A helyszín ezúttal a kínai Shanghai International Circuit lesz, ahol a versenyzőknek 56 kört kell majd teljesíteniük az 5451 méter hosszú Hermann Tilke által megálmodott ringen.
Karakterisztikáját tekintve a sanghaji pálya szépen igazodik a Tilke-pályák sorába, hiszen a hosszú padlógázas szakaszok és a technikás részek sajátos egyvelegét kínálja.
A pálya vonalvezetéséből adódóan a gyors irányváltoztatások során jól kiegyensúlyozott autóra van szükség, amelynek érdekében az első kerékfelfüggesztést merevebbre kell állítani. Ezzel szemben a hátsó lengéscsillapító elemeket lágyabbra hangolják, amely az optimálisabb kigyorsítások és a féktávokon való stabilitás miatt fontos.
A gumik szempontjából is komoly kihívást tartogat a kínai pálya. Az autó első kerekeire kell nagyon odafigyelni a csapatoknak, amelyek az 1-es, a 2-es, a 7-es és a 13-as kanyarokban kapják a legnagyobb terheléseket. A 13-as jobbos ív rendkívül érdekes, hiszen a 270°-os kanyarív során a versenyautó bal első kereke mellett a kigyorsítási szakaszban a hátsó kerekeket mind oldalirányú, mind pedig hosszirányú erőhatások is érik.
Külön cikket érdemelne az 1-es kanyar, egy rendkívül hosszú és folyamatosan szűkülő, végtelennek tűnő jobbos ív, amibe szinte padlógázzal zuhannak be a versenyzők, a végére pedig jóformán állóra fékezik az autót. Ráadásul a kanyar kezdetén az aszfalt nagyon hepehupás, míg a féktávon a talaj kifelé lejt. A versenyzőknek egyfolytában a gázzal és a fékkel kell bűvészkedniük az ideális kanyarvétel érdekében.
Ami az aerodinamikai beállításokat illeti, a hangolásnál igencsak jó érzékre van szükség, hiszen a hosszú egyenesekben, a gyors íveken és a lassú kanyarokban egyaránt jól kell viselkednie az autónak. A légterelő elemek beállítása során a fő szempont, hogy a pilóta minél nagyobb sebességet legyen képes elérni az egyenes szakaszokon, de mindezt úgy, hogy a versenyautó a kanyarokban is kellő tapadással rendelkezzen.
Ebből a szempontból a kínai pálya egyik legkritikusabb pontjának a nagy sebességgel teljesíthető 7-es és 8-as kanyarokat lehetne megemlíteni, ahol a versenyzők hatos sebességi fokozatban haladnak át, és a hirtelen irányváltoztatás miatt elengedhetetlen az autók megfelelő aerodinamikai és mechanikai tapadása.
Két hosszú egyenese ellenére sem jelent különösebb igénybevételt a sanghaji versenypálya a V8-as erőforrások számára, hiszen a pilóták egy kör során mindössze 55%-ban autóznak teljes gázadással.
A versenyautók fékei közepes igénybevételnek vannak kitéve Kínában, még a 1,1 kilométer hosszú hátsó egyenes utáni brutális féktáv ellenére is. Ezen a ponton 315-320 km/órás tempóról kezdik meg a fékezést a pilóták. A pedált 143 kg erővel nyomják, miközben 240 km/órát lassulnak, és ezalatt 4,9 G-s nehézségi lassulást kell elviselniük.
A Kínai Nagydíjon egy boxkiálláshoz nagyságrendileg 24 másodpercre van szükség, ami az idei versenynaptárban szereplő helyszínek között a hatodik helyre sorolja a sanghaji ringet. Az 5451 méter hosszú versenypályán egy kör megtétele során hozzávetőlegesen 2,7 kg üzemanyagot égetnek el ? ami az üzemanyag-felhasználás szempontjából a negyedik helyre sorolja a kínai pályát a többi helyszín között -, szemben az átlagosnak mondható 2,42 kg-os üzemanyag-mennyiséggel.
A legjobb előzési lehetőséget a 13-as és 14-es kanyar között található 1170 méter hosszú, hátsó egyenes kínálja a versenyzőknek. Akárcsak 2011-ben, idén is itt található a DRS-zóna, ám a tavalyi verseny adatainak elemzését követően az FIA ezúttal egy 50 méterrel rövidebb zónát jelölt ki. Bár a versenyzők még így is 900 méteren keresztül fognak nyitott hátsó szárnnyal autózni. Így a szakértők, és a versenyzők is valóságos előzési dömpingre számítanak a vasárnapi futamon.
Tavaly a verseny a Pirelli abroncsok gyors kopása miatti kerékcsere özön, és a DRS jegyében zajlott. Bár Lewis Hamiltonnak már a rajt előtt elkezdődtek az izgalmak, hiszen a McLaren mérnökei problémát találtak a 2008-as világbajnok autójának üzemanyag rendszerében. Hamiltonnak csak másodpercei maradtak, hogy elhagyja a boxutcát, és felsorakozzon a rajtrácsra. A brit azonban felülkerekedett a problémákon, és három kerékcseréjének köszönhetően négy körrel a leintés előtt sikerült maga mögé utasítania a kétszer cserélő Sebastian Vettelt, így Hamilton megszerezte első győzelmét 2011-ben.
A futam legelképesztőbb momentumát annak a Jesnson Buttonnak köszönhetjük, aki nagy igyekezetében először a Red Bull szerelőinél állt meg, akik viszont nem rá, hanem Vettelre vártak. Így mire Button átparkolt saját szerelőihez, és kapott négy friss abroncsot, bukott egy pozíciót a Red Bull németjével szemben.
Míg a meglepetést Mark Webber szolgáltatta, aki a 18. helyről rajtolva szabályosan körbeautózta a mezőnyt, és a harmadik pozícióba hozta be a Red Bullt.
Shanghai International Circuit, Sanghaj, Kína2012. április 13-15.
Pályahossz: 5,451 km
Versenytáv: 305,066 km
Padlógáz: 55%
Fékek igénybevétele: közepes
Leszorítóerő: (10/7)
Gumikopás: közepes
Üzemanyag fogyasztás: 2,7 kg körönként
Váltás körönként: 52
Idei gumiválaszték: Közepes (medium) és lágy (soft) keverék
Boxutca hossza: 382 méter, kb. 24 másodperc
Leggyorsabb kerékcsere 2011-ben: 3,1 másodperc
2011-es eredmények:Győztes: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
Pole pozíció: 1:33,706 Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
Leggyorsabb kör: 1:38,993 Mark Webber (Red Bull-Renault)
Hozzászólás összevonva: 2012. április 12, 17:26
Ujranéztem a Maláj nagydíjat,fülesen hallgatva,hát ennek a Mezei Dánielnek semmi kommentátór tehetsége nincs'sztem minnél hamarabb lekéne cserélniük