Pálmafák árnyékában - Maláj GP tech háttér
Ha Malajzia, akkor hőség és magas páratartalom. Ez pedig a versenyzőkön kívül a Formula-1-es versenytechnikát is rendkívül megviseli. Nemcsak a V8-as motorok, hanem a fékek működését is befolyásolhatja. Éppen ezért a csapatoknak az autók felkészítése során igencsak oda kell figyelniük, hogy biztosítsák a szükséges hűtést az erőforrások és a féktárcsák számára.
Sepang nemcsak, hogy egy tipikus, modern, Hermann Tilke-pálya, ami a hosszú, padlógázas részek és a kanyargós szakaszok egyvelege, hanem ez Herr Tilke első F1-es pályája, ami idén már a 14. Maláj Nagydíjnak adhat otthont. Maga az aszfaltcsík eléggé unalmas, ám a változékony időjárás és a gyakran monszunszerű eső rendre gondoskodik az izgalmakról, az istállók és a versenyzők pedig kimondottan megkedvelték a kör az évek során.
A két hosszú egyenes ellenére a csapatok viszonylag magas szárnyállással küldik pályára az autókat, hiszen a jó köridő szempontjából a meghatározó tényező a stabilitás, és a kiegyensúlyozottság a kanyargós szakaszokon. Ennek érdekében a felfüggesztéseket keményebbre hangolják, hogy a gyors irányváltásoknál, valamint a lassú kanyarok féktávjain is jól kezelhető legyen a kocsi.
Az ausztráliai futamon a Pirelli lágy és közepes keverékű gumiabroncsai jól teljesítettek, viszont a malajziai körülmények kissé eltérőek a Melbourne-ben tapasztaltaktól. Az olasz cég által kiadott közlemény szerint a Maláj Nagydíjra a lágy és a kemény keverékű gumikat viszik majd magukkal, és bár az idei abroncsok nem használódnak el olyan gyorsan, mint a 2011-es gumik, a Pirelli mégis úgy kalkulál, hogy a délkelet-ázsiai kánikulában akár 4 kerékcserére is szükség lehet a verseny folyamán.
Sepangban egy boxkiálláshoz nagyságrendileg 23 másodpercre van szükség, amely a világbajnokságban szereplő versenyhelyszínek között az ötödik helyre rangsorolja a malajziai ringet. Egy kör teljesítéséhez hozzávetőlegesen 2.6 kilogramm üzemanyagra van szükség, ami az 5,5 kilométer hosszú pályák esetében átlagosnak mondható. Az üzemanyag-fogyasztás szempontjából a sepangi pályát szintén az ötödik helyre lehet besorolni a 2012-es versenynaptár pályái között.
Önmagában az, hogy egy kör megtétele során 65%-ban nyomják padlóig a gázt a pilóták, nem jelent különösebb megterhelést a motorok számára. Azonban a rendszeresen magas hőmérséklet, és a páratartalom miatt változik az erőforrások hatásfoka, amik így a maximális teljesítményt magasabb fordulatszámon adják le. A mérnököknek pedig a legnagyobb kihívást az erőforrásokkal kapcsolatban a megfelelő hűtés biztosítása jelenti.
A két legmegterhelőbb féktáv a célegyenesbe vezető kanyar előtt, illetve a célegyenes végén található. Előbbi esetben 310 km/óra körüli tempóról lassítanak 100 km/órára. Ezalatt 5,3 G-s nehézségi erő éri a versenyzőket, miközben 139 kilogrammos erővel nyomják a pedált. Míg az első kanyar előtt 3 másodperc alatt 220 km/órát lassulnak, hogy be tudjanak fordulni, és 4,2 G-s erő préseli őket az ülésbe.
Nemcsak a technikát, de a versenyzőket is rendkívül igénybe veszik az extrém körülmények. Jól emlékezhetünk, hogy 2006-ban Fernando Alonso annyira kimerült a futam során, hogy az autójából is alig bírt kiszállni. A dobogón pedig kis híján összeesett.
A tavalyi évben Sebastian Vettel a rajttól vezetve, senkitől nem zavartatva hozta az idény második futamát Jenson Button, és Nick Heidfeld előtt.
A negyedik helyre Mark Webber érkezett be, aki a rajtnál rengeteg helyet dobott el, ám a végére sikeresen összeszedte magát, noha KERS nélkül küzdötte végig az egész futamot. Az utolsó körökre teljesen beérte Heidfeld Lotus-Renault-ját, ám a plusz energia nélkül nem tudta kenyértörésre vinni a dolgot.
A Ferrari pilótái 5-6. helyen csípték el, annak ellenére, hogy Fernando Alonso sokáig a dobogóra is esélyes volt, ám a spanyol az egyre lassuló Hamilton előzése közben összetörte autójának első szárnyát. Így elszálltak Alonso dobogós reményei.
2012. március 23-25.
Pályahossz: 5,542 km
Versenytáv: 310,408 km
Padlógáz: 65%
Fékek igénybevétele: közepes/magas
Leszorítóerő: (10/8)
Gumikopás: közepes/magas
Üzemanyag fogyasztás: 2,6 kg körönként
Váltás körönként: 60
Idei gumiválaszték: kemény (hard) és lágy (soft) keverék
Boxutca hossza: 419 méter, kb. 23 másodperc
Leggyorsabb kerékcsere 2011-ben: 3,4 másodperc
2011-es eredmények:
Győztes: Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
Pole pozíció: 1:34,870 Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
Leggyorsabb kör: 1:40,571 Mark Webber (Red Bull-Renault)