Kenguruk földjén - Ausztrál GP tech háttér
"Melbourne, ahol jó versenyezni" hirdetik a táblák Ausztrália szerte. Ezzel a kijelentéssel pedig senki sem vitatkozik az F1-ben. Az Albert Park a versenynaptár egyik legkedveltebb helyszíne, egyrészt a fantasztikus hangulat, másrészt az izgalmas, 5303 méteres aszfaltcsík miatt.
A Formula-1-es világbajnoki sorozat 63. idényének első versenyét tartják majd Victoria állam fővárosában. Az idei már a 28. Ausztrál Nagydíj, a mostani pedig a 17. futam lesz, melyet az Albert Parkban rendeznek.
A Melbourne belvárosában található aszfaltcsíkon, mely egy tő körül kanyarog, évente mindösszesen egyszer rendeznek autóversenyeket. Így pénteken, az első edzéseken még nagyon poros és csúszós a pálya, amire a versenyzők annak rendje és módja szerint rengeteget panaszkodnak. Mivel a pálya közútból van elválasztva, a féktávok rendszerint elég hepehupásak szoktak lenni.
Főként lassú és közepes tempójú kanyarok alkotják a melbourne-i kör, amiket hosszú padlógázas szakaszok kötnek össze. Ezért a mérnökök közepesen meredek szárnyállással küldik pályára az autókat. Így a pilóták viszonylag magas sebességet érhetnek el az egyenesekben, ám a kanyarokban is kellő leszorítóerővel rendelkeznek majd.
Aerodinamikai beállítások szempontjából a legnagyobb kihívást a 11-es és 12-es kanyar jelenti. Ez egy rendkívül tempós sikán, amit 240-245 km/órás vesznek be a versenyzőknek. Különösen nehézzé teszi az ideális teljesítését, hogy a kombináció a betonfalak közelsége miatt csak az utolsó pillanatban válik beláthatóvá. Ezek kívül 12-es kanyar külső ívén eléggé magasak a szegélykövek, amik könnyen megdobják az autókat a nagy tempónál. Ez tréfálta meg Timo Glockot is 2008-ban, amikor hatalmasat bukott Toyotájával a 12-es hajlatból kigyorsítva.
Hat komoly féktávjával az Albert Park az egyik legmegterhelőbb pálya a fékek szempontjából. Ráadásul mind a hat alaklommal 300 km/óra körüli tempóról kell lefékeznie a versenyzőknek. Így a karbon tárcsák megfelelő hűtése kulcsfontosságú tényezőnek számít. A célegyenes végén 305-310 km/órás sebességről lassítanak a pilóták. A féktávon mintegy 1,7 másodpercig 4,5 G-s nehézségi erő préseli őket az ülésbe, ezalatt pedig 130 kg nyomást fejtenek ki a fékpedálra.
A felfüggesztéseket közepesen lágyra hangolják, hogy az autó jó kanyarstabilitással rendelkezzen, ugyanakkor a féktávokon is kezelhető legyen.
Ami a motorokat illeti, egy körben körülbelül 66% padlógázzal autóznak a versenyzők. A jó teljesítmény eléréséhez nem a magas végsebesség, hanem a jó kigyorsítás a döntő tényező. Így a mérnökök erre hegyezik ki az erőforrásokat.
Mivel ideiglenes pályáról van szó, így a gumiknak nagyon nagy jelentősége van. A téli tesztek során úgy tűnt, hogy a Pirelli idei abroncsai nem kopnak olyan gyorsan, mint a 2011-es gumik. Ennek ellenére az olasz gyártó ígéri, a kaucsuk az új szezonban is fontos tényezője lesz az izgalmas futamoknak. Ez egy érdekes összetevő lehet a vasárnapi verseny és a kerékcsere taktikák szempontjából.
Az Ausztrál Nagydíj gyakran az idény egyik legizgalmasabb küzdelmét hozza. Szinte évente történik valami nagy baleset. Emlékezhetünk az első Melbourne-ben futott versenyre, mikor Martin Brundle dobott egy szaltót az aranysárga Jordannel. Vagy említhetnénk Ralf Schumacker ugratását a 2002-es rajtot követően, amikor Rubens Barrichello Ferrariját használta dobbantónak. Esetleg a tavalyi start utáni kalamajkát, ahol Jenson Button, Fernando Alonso és Michael Schumacher talált egymásra.
Rendszerint az időjárás is kiveszi a részét az izgalmakból, köszönhetően a tenger közelségének. A hétvégére az meteorológusok pedig esőt és szórványos zivatarokat jósolnak.
Tehát minden tényező adott, hogy egy kiváló idénynyitót láthassunk. A téli szünet hamarosan véget ér, hiszen pénteken felbőgnek a motorok az Albert Park boxaiban, és kezdetét veszi az új szezon.
Tech file: Albert Park, Melbourne, Ausztrália
2012. március 16-18.
Pályahossz: 5,303 km
Versenytáv: 307,574 km
Padlógáz: 66%
Fékek igénybevétele: magas
Leszorítóerő: (10/8)
Gumikopás: alacsony/közepes
Váltás körönként: 60
Idei gumiválaszték: kemény (hard) és lágy (soft) keverék
2011-es eredmények:
Győztes: Sebastian Vettel
Pole pozíció: 1:23,529 Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
Leggyorsabb kör: 1:28,947 (214,631 km/óra átlag) Felipe Massa (Ferrari)