Csatlakozz hozzánk Facebook-on!!!

Üdvözöllek a fórumon!
Ahhoz, hogy hozzá tudjál szólni a témákhoz, regisztrálni kell ITT, ez 1percbe telik, és nincs aktiváló e-mail.

Szerző Téma: F1 Biztonsága  (Megtekintve 1426 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

2009. Augusztus 01, 10:25
Válasz #1

Ivancia

  • F1 Challenge Fan
  • *
  • Információ Nem elérhető
  • Forma-1 Világbajnok
  • Törzstag
  • Hozzászólások: 2509
  • KC23!
    • Profil megtekintése
    • E-mail
  • Kedvenc csapatod: Ferrari
  • Kedvenc pilótád: Karun Chandhok
1950 - Semmiféle biztonsági háló nem létezett, mindent a sebességnek rendeltek alá.

1955 - Bevezetik a féktárcsákat a középmotoros autókban.

1961 - Megszületnek az első biztonsági intézkedések a Forma-1-ben, például, hogy bukócsövekkel kell ellátni az autókat.

1963 - Az FIA felelősséget vállal a biztonsági kérdésekben. Bevezetik a zászlós figyelmeztető rendszert. Kötelezővé a kettős fékrendszer, a sisakok és az overálok használata, a tűzálló alsó ruházat és törésálló sisakok. Átalakítják a Forma-1-es autók cockpitjeit, hogy az szükség esetén minél gyorsabban elhagyható legyen.

1968 - A bukócsőnek 5 cm-rel magasabban kell elhelyezkednie a pilóta fejénél. Dan Gurney az első versenyző, akinek védőszemüveg helyett plexit szerelnek a sisakjára.

1970 - Az FIA minden versenyhelyszínen megvizsgálja a pálya állapotát. Feltétellé válik a kettős védőkorlát, a nézők és a védőkerítés közötti minimum háromméteres távolság, valamint egy elválasztófal megépítése a bokszutca és a pálya között.

1971 - Ismét átalakítják a cockpiteket, hogy a pilóták maximum öt másodpercen belül elhagyhassák a fülkét (ez a szabály a mai napig érvényes).

1972 - Bevezetik a fejtámaszokat és a hátsó lámpát a versenyautókon. Az üzemanyagtankot belső haboltóval kell ellátni. Kötelezővé válik a hatpontos biztonsági öv. Az FIA megírja a minden pilóta számára kötelező versenyzői viselkedési kódex.

1973 - Minden versenyzőnek át kell esnie egy orvosi vizsgálaton. Az üzemanyagtank már nem szakadhat ki egy ütközés során, és szerkezetileg tűzállónak kell lennie. A pályákon kötelezővé válnak a biztonsági védőkorlátok.

1975 - Az FIA meghatározza a tűzálló ruházatok minőségét és szabványát. A pályabírók és az orvosi csapatok jelenléte kötelező versenyhelyszínen.

1977 - Az FIA meghatározza a kavicságy egységes változatát, valamint a sisakok szabványát.

1978 - Csak a szuperlicenccel rendelkező pilóták vezethetnek a Forma-1-es versenyeken.

1979 - Ismét növelni kell a cockpitek nyílását. Első ízben használ néhány pilóta ötrétegű tűzálló overallt, melyet legelőször a NASA-nál alkalmaztak.

1980 - A pályáknak állandó orvosi központokkal kell rendelkezniük.

1981 - A versenygépek biztonsági celláját a lábtérig kell kiterjeszteni.

1984 - Az üzemanyagtankot a motortér és a pilóta között szabad elhelyezni.

1985 - Elkezdik a törésteszteket, hogy megfigyelhessék, milyen hatásokkal jár egy ütközés.

undefined

1988 - Kötelezővé válik a sikeres törésteszt az autó biztonsági celláját érintően. A pilóták lába nem érhet túl az első tengelyen. Az FIA kijelöl egy állandó versenyorvost.

1989 - A pályákon található biztonsági falaknak minimum 1,35 méter magasnak kell lenniük. Bevezetik a doppingteszteket.

1990 - Kötelezőek a nagyobb visszapillantó tükrök és a gyors kattintásokkal kivehető kormány.

1993 - A pilóták fejét körülvevő karosszériarész 80 négyzetcentiméterről 400-ra növekszik. A kormánykerék kerületének méretét csökken.

1994 - Betiltják a vezetést segítő elektronika berendezéseket, így a kipörgésgátlót, az ABS-t és az automata váltót. A védőkorlátokat gumifallal látják el. Megszigorítják a sisakokra vonatkozó szabványokat.

1997 - Az FIA érzékelőket szereltet minden autóba, hogy sokkal pontosabb képet kaphassanak egy-egy baleset hatásairól. A gumifal elemeit összeláncolják.

1998 - Az autók hosszát 2 méterről 1,8 méterre csökkentik. A cockpiteket újfent megnagyobbítják. A pilótának 10 másodperc alatt el kellett tudni hagyni az autót és visszahelyezni a kormánykereket, ezzel is gyorsítva a mentési feladatok elvégzését.

1999 - A kerekeket kábellel kell az autótesthez erősíteni, hogy meggátolják azok leszakadását egy esetleges balesetnél. A pilótát az ülésével együtt ki kell tudni emelni az autóból. Rendkívül sokat szigorítanak az autó első és hátsó részének töréstesztjén; sokkal nagyobb teherbírást kell elviselniük anélkül, hogy az a pilóta testi épségére kihatással lenne. Négy orvosi kocsinak kötelező a pálya különböző pontjain elhelyezkednie, külön autót kell biztosítani az FIA főorvosának.

2000 - Minimum 3,5 mm szélesnek kell lennie a karbonszálas cockpitváz falának. További 2,5 mm-es kevlárréteget kell köré illeszteni, hogy meggátolják az esetleges áthatolást. A bukócső tetejének 50 mm helyett 70 mm-es magasságban kell elhelyezkednie, és 2,4 tonnás függőleges irányú terhelést kell kibírnia.

2001 - A cockpit oldalfalának a pilóta fejénél 16 fokos szögben kell emelkednie az autó hátsó részének irányába.

2002 - A hátsó lámpa méretét 6x6 cm-re növelik a jobb láthatóság érdekében. Az új oldalirányú törésteszten az autó hátuljának 40 kilonewtont kell deformálódás nélkül elviselnie a már 30 másodpercig fenntartott terhelés alatt.

2003 - Minden pilóta számára kötelező a HANS (fej- és nyakvédő rendszer).

2004 - Az FIA ismét szigorít a sisakok biztonsági szabványain.

2005 - A cockpit belső felén a védelemre szolgáló betétet 75 mm-ről 100 mm-re vastagítják. A kereket az autóhoz kötő kábelnek hattonnás terhelést kell kiállnia, mielőtt leválna az autóról. Az autó egyéb apróbb aerodinamikai elemeit, az első szárnyat szintén kevlár vagy hasonló anyaggal kell az autó testéhez rögzíteni, hogy ne tudjon leválni egy ütközésnél.

2007 - 100-ról 80 km/órára csökkentik a bokszutcai sebességet a versenyek alatt.
?Minden tiszteletem Chandhok-é, egy kedves srác. Látok annyit benne, ami elég egy világbajnoki címhez? Nos, ezt majd az idő eldönti. Ennek a történetnek még jó vége is lehet, de egyelőre nem tud autóhoz jutni.?
Eddie Jordan


Nincsenek hozzászólások ebben a témában. Szeretnél Te az első lenni?
 


Weblap Olcsón! PC Szaki Most! specitool.hu
Finom17.com
mora, sopron, biorezonancia, homeopatia, colon, akupuntura
starbug -
Tudomány, sztárok, érdekességek