A Formula-1 történetében számos olyan konstrukció látott napvilágot, melyek első köreiken már szenzációs eredményt nyújtottak, de a futamokon leszerepeltek.
Még a 2000-es évek elején ezt nyilatkozta Ron Dennis: "Ahhoz, hogy első legyél, először is célba kell érned." Alapigazság! A Formula-1 történetében számos olyan konstrukció látott napvilágot, melyek első köreiken már szenzációs eredményt nyújtottak, de a futamok során oly sokszor cserben hagyták vezetőiket. Ki ne emlékezne a 2006-os McLarenre, mely Kimi irányítása alatt sokszor vezető helyen adta fel a szolgálatot. Mai cikkemben ezen versenygépeket mutatom be. Kellemes csemegézést és nosztalgiázást hozzá!
1967 - Lotus-Ford 49Rajtok száma:18
Célbaérések száma:8
Pontszerző helyek száma:8
Dobogós helyek száma:61967-es szezont a Lotus 43-BRM-mel kezdte a csapat Dél-Afrikában. Monacóban a Lotus 33-Climaxot vetették be, de ez az autó sem ért célba felfüggesztési hibáinak köszönhetően. A Holland Nagydíjra aztán végre elkészült a Lotus új gépe, a 49-es egy Ford motorral szerelve. Már az első versenyen elhódította a gép az első rajthelyet Graham Hillnek köszönhetően, és a futamon is ők diadalmaskodtak Jim Clark-kal a volán mögött. Azonban az évad során sorra jöttek a technikai problémák. Nem egyszer az első helyről kényszerültek feladni a futamokat. 18 indulásból csupán 8-szor ért célba ez a konstrukció, de akkor mind pontszerző helyen. Sőt a 4 futamgyőzelem magáért beszél. Amit Jim Monzában művelt, az pedig egyszerűen szenzációs volt:A futam elején az élvonalban küzdött, amikor elkezdett ereszteni az egyik gumija. Kiállt a boxba és egy körös hátrányban tért vissza a pályára. Clark őrült tempót kezdett diktálni a felzárkózás érdekében, többször megdöntve a pályacsúcsot! Denis Hulme (Brabham-Repco) és Hill közben kiesett a mezőny elejéről és már csak John Surtees (Honda) és Jack Brabham (Brabham-Repco) voltak előtte - ám öt kilométeres előnyben. Jim azonban nem hagyta magát: tovább száguldott és az utolsó körre az élre verekedte magát! Fantasztikus küzdelme azonban nem nyerte el jutalmát, ugyanis ekkor kifogyott autójából az üzemanyag és Surtees valamint Brabham ismét el tudtak mellette menni, így "csak" a harmadik lett. Akik azonban látták azt a versenyt tudják, hogy Clarkról szólt. Graham Hill azt mondta róla egyszer, hogy Clark olyan versenyző volt, akiről nem feledkezhettél meg akkor sem, ha megelőzted, hiszen mindig benne volt a pakliban, hogy visszajön. Egyszerűen nem lehetett lerázni, megtörni.
1977 - Lotus-Ford 78Rajtok száma:34
Célbaérések száma:17
Pontszerző helyek száma:13
Dobogós helyek száma:7Mario Andretti és Gunnar Nilsson egy olyan versenygéppel versenyzett 1977-ben, amely 5 futamgyőzelmet szerzett, de a futamok felén nem érte el a kockás zászlót. A Lotus-Ford 78-as volt Collin Chapman átmeneti autója, mely a tökéletes átmenetet képezte a wing-car-ok felé. Az oldalszekrény használatával olyan nagy kanyarvételi sebességet ért el Chapman, hogy a kanyarokban szabad szemmel lehetett látni, amint a Lotusai elhúznak a többiektől. Ezt a technikát csiszolta tökéletesre 1978-ban. No meg a megbizhatóságon is volt mit javítani. A Lotus 78-as még 1978-ban is szolgálta a csapatot 6 futam erejéig, de ekkor már abszolút megbizhatónak bizonyult, mint az utóda a 79-es is.
1978 - Brabham-Alfa Romeo BT46Rajtok száma:28
Célbaérések száma:14
Pontszerző helyek száma:12
Dobogós helyek száma:8Niki Laudán kívül az úgynevezett Fan Car-tól marad emlékezetes a BT46-os. Ez a gép a porszívó alapelvére építve növelte az autó tapadását, vákumot generált az autó alatt, és a földre szívta a kocsit. A többi csapat azonban fellázadt, mondván, a kocsi hátul okádta a levegőt, és nem csak a levegőt, esetenként a földről felszívott köveket szórta a mögötte haladóra. Ennek ellenére két győzelmet bezsebelt Niki Bernie Ecclestone csapatában. Fele futamon ért célba a versenyautó, de akkor csaknem mindig pontszerző helyen.
1979 - Ligier-Ford JS11Rajtok száma:30
Célbaérések száma:14
Pontszerző helyek száma:13
Dobogós helyek száma:8Azt követően, hogy a Matra felfüggesztette együttműködését a csapattal, a francia alakulat arra kényszerült, hogy a V8-as Ford erőforrásokkal álljanak rajthoz. A két pilóta Patrick Depailler és Jacques Laffite Interlagosban és Buenos Aires-ben is kimagasló teljesítményt nyújtottak. Laffite mindkét megmérettetésen elsőként haladt át a célvonalon, míg csapattársa Spanyolországban állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára. Depaillert sokan a világbajnoki cím várományosának vélték, aki azonban egy versenyen kívüli baleset miatt az évad többi futamát ki kellett hagynia. Helyét Jacky Ickx vette át, akinek nem sikerült hozzásegítenie csapattársát a világbajnoki cím megszerzéséhez
1980 - Renault RE30Rajtok száma:19
Célbaérések száma:10
Pontszerző helyek száma:7
Dobogós helyek száma:6Az 1977 óta már a világporondon turbómotorjával egyedül gürcölő Renault abban bízott, hogy helyzeti előnybe kerülhet a közeljövőben. A turbó - most először - komolyan megremegtette az ellenfeleket. A feltöltős motort ezidáig afféle méregdrága, francia passziónak tartották, és legyintettek rá. Valójában ekkor már irigyelték a Renault többlet teljesitményét, de elrettentő példa volt a gépezet bonyolultsága, mely szórta a műszaki hibákat. A Renault Sport részleget sem a csúfolódás, sem a műszaki kudarc nem riasztotta el. Büszkén vallották, hogy rajtuk kívül még a patinásan klasszikus csapatokban (itt a Lotusra és a Ferrarira céloztak) sem volt annyi mersz, hogy felvállalják ezt a technikai kihívást. A kocsiknak főleg a rajtnál voltak komoly problémáik, általában értékes pozíciókat veszítettek indulási lomhaságuk miatt. A turbó többletfogyasztása rájuk kényszerített egy nemkívánatos benzintöbbletet, melynek tömegével további hátrányba kerültek. A mérnökök a relatív gyorsulás fokozását úgy oldották meg, hogy mindkét hengersort ellátták egy kisebb turbinával, melyek már csekély fordulatnál felpörögtek. A rendszer védelme érdekében a kipufogó gáz nem kívánatos mennyiségét külön szeleppel vezették ki. A műszerfalon egy gombbal szabályozni lehetett a szelep feszítőrugóját, amely a feltöltőnyomást befolyásolta. Bár a kanyarokban, és onnan kifelé a "jobb reflexű" Ford Cosworth motorok legyorsulták ezt a robogó erőművet, az egyenesek legvégére érve már lehetetlen volt vitatkozniuk a turbó Renault-val. A kocsi szinte diktálta a nemzeti érzelmeket: Elf üzemanyag, Michelin abroncsok, francia versenyzők. A kimutatások szerint 1980-ban a legtöbb edzéselsőséget (ötöt) a Renault szerezte meg. A lehetséges 28 db első sorbeli rajthelyből (14 GP volt) ők szereztek meg tizenkettőt. Bár az abszolút megbízhatóságra utaló teljesített versenykilométerek számában a 15 csapat között csak a 9. helyre kerültek (5335 km), dominanciájuk letagadhatatlan volt: ők teljesítették a legtöbb kört az élen, összesen 1132 kilométeren át vezettek! Ezen konstrukció B változatát is hasonló előnyök és hátrányok jellemezték. Piszkosul gyors versenygép kegyetlen megbizhatatatlansággal.
1984 - Brabham-BMW BT53Rajtok száma:32
Célbaérések száma:12
Pontszerző helyek száma:9
Dobogós helyek száma:532 indulásból csupán 12 célbaérés, de ebből 2 győzelem. Brabham BT53-as eléggé kontrasztos versenyautó volt. Gordon Murray tervezte BT52-es továbbfejlesztése abban nyilvánult meg, hogy a motorblokkot kicserélték. A turbófeltöltés és az elektronika volt a gyengéje ennek a betontorpedónak. Csupán Piquet klasszisa mentette meg a totális lebőgéstől.
1987 - Ferrari F187Rajtok száma:32
Célbaérések száma:13
Pontszerző helyek száma:11
Dobogós helyek száma:6Az F187-es volt az az autó, mely meghozta Gerhard Berger számára az elismerést a Ferrari színeiben. Igaz, hogy rendkívül pocsék megbyízhatósággal rendelkezett, de az utolsó két futamon győzelemhez segítette az osztrákot. A 84-85-ben tündöklő Alboreto viszont elveszítette a hitét az új Ferrariban.
1989 - Ferrari 640Rajtok száma:30
Célbaérések száma:9
Pontszerző helyek száma:9
Dobogós helyek száma:9M
inden idők "legtökéletesebb" megbízhatatlan autója. Nigel Mansell és Gerhard Berger a 30 indulásból csupán 9 alkalommal látta meg a kockás zászlót, de akkor mindig a dobogón találták magukat: 3 győzelem, 4 második hely, 2 harmadik hely. A 640-es ugymond vagy győzött, vagy kiesett. És sajnos az utóbbi fordult el legtöbbször. Kettős célbaérkezésük nem is volt. Emlékezetes marad számunkra Mansell brazil diadalmaskodása rögtön az első Ferraris futamán, és a Magyar Nagydíjon alakított produkciója: az egész mezőnyön át, Sennát fenomenálisan előzve nyerte meg a versenyt. Több elismerést is érdemelt volna ez a versenyautó: Mansell 4., Berger 7. lett a bajnokságban
2006 - McLaren-Mercedes MP4/21Rajtok száma:36
Célbaérések száma:23
Pontszerző helyek száma:22
Dobogós helyek száma:9Ki ne emlékezne Kimi 2006-os kálváriájára. Az MP4/21-es gyenge géneket örökölt korábbi elődeitől. A leggyorsabb autónak kiáltották ki - nem csak az évad elején, hanem a végén is - de a Mercedes motor sokszor nem bírta Kimi kegyetlenségét. Ez a gép hármadik nálam a képzeletbeli dobogón
Forrás:
F1 csatorna.hu