Csatlakozz hozzánk Facebook-on!!!

Üdvözöllek a fórumon!
Ahhoz, hogy hozzá tudjál szólni a témákhoz, regisztrálni kell ITT, ez 1percbe telik, és nincs aktiváló e-mail.

Üzenetek megjelenítése

Ez a szekció lehetővé teszi a felhasználó által írt összes hozzászólás megtekintését. Vedd figyelembe, hogy csak azokba a fórumokba írt hozzászólásokat látod, amelyekhez hozzáférésed van.


Témák - Sungirl

Oldalak: [1] 2 3
1
F1 Hírek / Hamilton nem érti, mitől volt ilyen gyors
« Dátum: 2011. Július 24, 01:17 »
Hamilton az első két szabadedzést követően még pesszimistán nyilatkozott időmérős esélyeiről, erre szombaton kis híján az első rajtkockába kvalifikálta magát az új aerocsomagos McLarennel. Button nem találta a tapadást, de a holnapi esőben azért bízik.

Pénteken még egy másodperces hátrányban voltak a McLarenek a Ferrarikhoz és a Red Bullokhoz képest, de szombatra ez szinte semmivé foszlott - legalábbis Hamilton esetében.
 
"Úgy gondolom, mindannyian alábecsültük, hogy milyen jó is lesz az autó. Hatalmas eredmény a csapattól, hogy beférkőztünk a Red Bullok közé, és hogy megelőztük a Ferrarikat."
 
"Feltételezem, hogy a mai időmérő az egyik legjobb volt, amit valaha teljesítettem, de az biztos, hogy a legjobb ebben a szezonban. "
 
"Általában már eleve a határon autózol az első körödben a Q3-ban, és ha javítasz a másodikban, az csak egy tized, de itt négy tized volt. Nem igazán tudom, hol találtam ezt az időt, őszintén szólva most jól jönne egy fedélzeti kamerás felvétel a körömről, hogy visszanézzem, mert látni szeretném!"
 
Buttont pénteken műszaki hibák egész sora hátráltatta, szombaton pedig arra panaszkodott, hogy sem a lágyabb, sem a keményebb gumikkal nem tapadt igazán jól az autója.
 
"Igazából ez a tempó (Hamiltoné) számomra is bíztató, mivel azt mutatja, hogy az autó nagyobb sebességre is képes, már ha elő tudjuk hozni belőle. Ráadásul a tegnapi nap megmutatta, hogy a hosszú etapokon elég jó a tempónk, ami szintén bíztató."
 
"Ahogy az a Nürburgringen lenni szokott, lehet, hogy esni fog, és idén sikeresnek bizonyultam a változó körülmények között."
 
Martin Whitmarsh elárulta az időmérőt követően, hogy nagyon keményen fejlesztették az autót az utóbbi két hétben, és véleménye szerint az új aerocsomag meghozta a várt előrelépést.


Hozzászólás összevonva: 2011. Július 24, 01:19
Szerintem a versenybírók elől menekül, azért ilyen gyors  :)

2
F1 Hírek / Kubica már ősszel tesztelhet
« Dátum: 2011. Július 21, 00:30 »
Robert Kubicát már ősszel egy privát F1-es tesztnek vethetik alá, hogy felmérjék a képességeit.

Kubica gyógyulása folyamatban van a majdnem végzetes rali balesete után, amely idén februárban történt. Az orvosok szerint rehabilitációja a vártnál jobban halad. A Renault csapatvezetője, Eric Boullier megerősítette, hogy a csapat a szezon végén egy privát tesztet biztosítana a 26 éves pilóta számára annak érdekében, hogy kiértékeljék, mikor térhet vissza a pilóta a versenypályára.

"Gyakran beszélek Roberttel - mondta Boullier az F1News.ru-nak. - Jól érzi magát, de a károsodott idegek gyógyulása még időt vesz igénybe. Azt hiszem, a nyár végén kezdődik majd a rehabilitációja végső szakasza. Akkor válik világossá, hogy mikor térhet vissza."

3
F1 Hírek / Petrovnak a lába fáj, de nincs törése
« Dátum: 2011. Május 29, 16:27 »
Vitalij Petrov balesetet szenvedett a Monacói Nagydíj záró szakaszában történt kavarodásban. Az orosz pilóta a falnak csapódott, és mivel nem tudott segítség nélkül kiszállni az autójából, a futamot piros zászlóval ideiglenesen leállították. Petrovot kivizsgálásra kórházba szállították, a hírek szerint eszméleténél van, törések nélkül megúszta az ütközést, csupán a lába horzsolódott meg.

4
F1 Hírek / Vettel nem keres kifogásokat
« Dátum: 2011. Május 21, 18:15 »
Mark Webber nagyon örül, hogy megszakíthatta Red Bullos csapattársa, Sebastian Vettel sorozatát, a német pilóta pedig nem keres kifogásokat a második helyre.

A Spanyol Nagydíj időmérő edzésén megszakadt Sebastian Vettel pole pozíciós sorozata: a 2010-es Abu-Dzabi Nagydíj óta először fordult elő, hogy nem a német pilóta szerezte meg az első rajtkockát. A sikersorozatot Red Bullos csapattársa, Mark Webber szakította meg, aki egy gyors körrel is maga mögé tudta utasítani a címvédőt.

- Jól sikerült az időmérő, de olyan szerencsés helyzetben voltunk, hogy valójában kettőnk között dőlt el a csata, ugyanis ezen a pályán a Red Bull fölényben van. A döntő körben sikerült mindent kihoznom az autóból, de csak bízni tudtam benne, hogy egy kör elég lesz az első helyhez. Nagyon szoros volt a csata, Seb mindig nagyon gyors. Holnap is a lehető legjobb munkát kell végeznem, hogy megismételjem a tavalyi győzelmemet ? jelentette ki Webber.

A második helyezett Sebastian Vettel kisebb problémákkal küzdött, de elfogadja a vereséget.

- Nem vagyok csalódott, mert összességében sikerült előrelépéseket tenni. A Q1-ben nehezen tudtam felvenni a ritmust, a Q2-ben a lágy gumikkal jobb lett a helyzet, de nem volt tökéletes, a Q3-ban pedig nem voltam elégedett a körömmel. Mondhatnám, hogy nem működött a KERS, de ez csak kifogás lenne, el kell fogadni, hogy Mark most gyorsabb volt.

5
Sebastian Vettel rajt-cél győzelmet ünnepelhetett az európai szezon nyitóállomásának helyet adó Török Nagydíjon, ahol minden eddiginél több előzést láthattunk, és egy izgalmakban gazdag versenynek lehettünk szemtanúi.

Mark Webber végül csatát nyert Fernando Alonsóval szemben, így a Red Bull idei első kettős győzelmét aratta Isztambulban, ahol a Ferrari visszatért a dobogóra, spanyol versenyzője harmadik pozíciójával.

A McLaren duója és Nico Rosberg kiváló csatát vívott egymással az első hatban. Lewis Hamilton végül a negyedik pozícióban futott célba, Rosberg, és a három kiállással operáló Jenson Button előtt.


Az élről induló Sebastian Vettel kiválóan kapta el a rajtot, első pozíciója egy pillanatig sem volt veszélyben, ám csapattársa, Mark Webber egy kissé beragadt, így Nico Rosberg simán elment mellette, sőt Lewis Hamiltont is magára húzta, akivel kanyarokon keresztül komoly csatát vívott.

A McLaren brit versenyzője azonban lecsúszott az egyik ívről, a pálya piszkos oldalára került, így tempót vesztett a többiekkel szemben, így visszacsúszott Fernando Alonso és Jenson Button mögé a hatodik helyre.

Michael Schumacher ellenfelére akadt Vitaly Petrov személyében. A Renault orosz pilótája betette autóját a Mercedes mellé, a német világbajnok azonban nem hagyott elég helyet, aminek az lett a vége, hogy összeértek, amit az ezüstnyíl első szárnyeleme bánt.

Három kör után a versenyzők elkezdhették használni az állítható hátsó szárnyat (DRS), ami igen hatékonynak bizonyult. Webber azonnal elment Rosberg mellett, akit néhány körrel később Alonso is megelőzött az előzési zónában.

A McLaren versenyzői körről körre előzgették egymást. Hamilton az előzési zónában rendre Button elé került, ám a 2009-es világbajnok a célegyenesre ráfordítóból mindig jobban jött ki, így vissza tudta venni pozícióját a raj-cél egyenes végén.

A kiállások első körére a 10-12. körben került sor, a lágy gumik ugyanis elkezdtek fogyni az autókon. A kiállások vesztese Button volt, aki mellett Hamilton, Rosberg és Massa is elment, jóllehet a brit versenyző a többieknél tovább volt kint első etapján, ami már akkor sejttette, hogy eggyel kevesebb kiállásos taktikán van.

A huszadik körben Vettel már majd? öt másodperccel vezetett csapattársa előtt, akit további két tizeddel lemaradva Alonso követett az első háromban. Az előzési zónában továbbra is rengeteg helycsere történt, Rosberg-Massa-Button hatalmas csatát vívtak egymással.
 
Hármójuk csatájában végül Button jött ki a legjobban, így feljött a negyedik helyre, miközben megkezdődött a kiállások második köre.
 
A kiállások után Alonso teljesen megérkezett Webber mögé, akit az előzési zónában gond nélkül megelőzött, így átvette a második pozíciót, hogy Vettel nyomába eredjen, aki tíz másodperces előnyben volt a többiekkel szemben.

Húsz körrel a vége előtt megkezdődött a kiállások harmadik köre. Hamilton rengeteg időt veszített, hiszen jobb első kerekét nem tudták megfelelőn felhelyezni, azonban meg tudta tartani negyedik pozícióját Vettel, Alonso és Webber mögött.

Rosberg az ötödik helyen folytatta a körözést Button és Petrov előtt, míg az első tíz sorát Nick Heidfeld, Massa és Schumacher követte, aki szinte minden körben emberére akadt valakiben, és komoly csatát vívott vele.
 
Tíz körrel a vége előtt a negyedik kiállásra is sor került. Button kivételével, aki folyamatosan lassult, az élmezőny kiállt egy új szett gumiért.

Vettel szépen tartotta vezető pozícióját, hat másodperccel vezetett Alonso előtt, aki mögé rohamléptekben zárkózott fel Webber, és nyolc körrel a vége előtt könnyedén visszavette második pozícióját.

A McLaren párosa is helyet cserélt egymással, Hamilton a friss gumikon simán elment a három kiállással operáló Button mellett, akire teljesen megérkezett Rosberg, és el is ment mellette, ezzel megszerezve az ötödik helyet.

Vettel majd kilenc másodperces előnyben, idei harmadik győzelmét szerezte meg, mögötte Webber futott be másodikként, akit Alonso követett a harmadik helyen, ezzel megszerezve a Ferrari első dobogós helyezését.

Hamilton a negyedik helyre hozta be a McLarent, Rosberg és Button előtt, míg az első tíz, pontszerző sorát a Renault duója, Heidfeld és Petrov, Sebastien Buemi (Toro Rosso) és Kamui Kobayashi (Sauber) zárta, jóllehet a japán pilóta az utolsó pozícióból rajtolt.

6
F1 Hírek / Vettel: Räikkönen egy nagyszerű figura
« Dátum: 2011. április 27, 16:39 »
Sebastian Vettel, a Red Bull-Racing német világbajnoka különösen jó kapcsolatot ápol a finn világbajnokkal, akiről természetesen csak jókat tud mondani.
Vettel szerint Kimi Räikkönen egy nagyszerű figura.

Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen gyakran tölti együtt a szabadidejét. Ilyenkor általában beszélgetnek, tollaslabdáznak és természetesen szaunáznak, amiben mint megtudhattuk, a ?Jégember? mostanában verhetetlen.

Räikkönen tipikusan az a karakter, aki csak keveseket enged magához közel. Vettel szerencsésnek mondhatja magát, mivel nagyon jóban van a finnel.

?Kimi egy nagyszerű figura és szerintem rendkívül színes karakter. Sok olyan oldala van, amire nem is gondolnának az emberek. Mindemellett pokolian jó versenyző és pontosan tudja, hogy mit, miért csinál.? ? mondta Sebastian Vettel.

7
Fernando Alonso, a Scuderia Ferrari spanyol világbajnoka ismét szuper-motiváltnak tűnik.

Alonso úgy véli, hogy soha nem szabad feladni a Formula-1-ben.

Fernando Alonso

Szükség volt már a szünetre a szezon kezdete után. Egy hónapja nem voltam otthon. Ausztrália és Malajzia között a világ másik részén maradtam, így jó lesz egy kis szabadidőt eltölteni a családdal és a közeli barátokkal.

Az igazság az, hogy mindig kell csinálnod valamit, mert szükséged van arra, hogy formában tartsd magad. Egy igen elfoglalt májusi időszak elő nézünk. Három versenyünk lesz. Először Törökországban, majd Spanyolországban és Monacóban is versenyezni fogunk a következő hónapban.

A szezon egyértelműen nem úgy kezdődött számunkra, mint azt reméltük és ugyanez vonatkozik a rajongókra is. Ez az 50 megszerzett pont a részünkről nem sok és tudjuk, hogy a teljesítményünk ebben a pillanatban nem elég jó, de tudatában vagyunk annak, hogy ez nagyon gyorsan megváltozhat. A Formula-1 mindig is ilyen volt. Az egyik versenyen küszködsz, hogy bekerülj a top-5-be, majd egy futammal később már a győzelemért harcolsz. Ez a szezon sem különbözik a többitől. Az utolsó teszten Barcelonában mindenki arra számított, hogy a McLaren autók sehol nem lesznek és most folyamatosan a dobogón állnak és megnyerték a versenyt Kínában.

Ugyanakkor mások pedig azt mondták, hogy Sebastian Vettel verhetetlen, majd Sanghajban mindannyian láthattuk, hogy a dolgok megfordultak a végén. Három verseny még nem elegendő arra, hogy meghozzuk a végleges ítéletet.

Hangsúlyozni szeretném, ez nem jelenti azt, hogy alábecsültük volna a helyzetünk komolyságát. Messziről nem ez a helyzet. Keményen kell dolgoznunk a fejlődés érdekében. Minden fronton fejlődnünk kell. A siker csak akkor jön, amikor minden elem a legjobban működik. Gondolok itt az autóra, a stratégiára, a bokszkiállásokra, a versenyzőkre és minden másra.

Az elmúlt néhány napban kapcsolatban maradtam a mérnökökkel és tudom, hogy nem álltak le az autó fejlesztésével Maranellóban. Azon dolgozunk, hogy felzárkózzunk, és nem engedhetjük meg magunknak azt, hogy túl sok időt veszítsünk, különösen azért, mert a többiek sem fognak játszadozni az elkövetkezendő hetekben.

Bízom a csapatomban és tudom, hogy mindenki úgy érez, mint én. A múltból vannak tapasztalataim. Jól emlékszem arra, amikor 2006-ban a Renault csapattal a szezon első felében egy nagy előnyt építettem ki a bajnokságban, majd a Ferrari jó munkát végzett a fejlesztésekkel és Michael Schumacher vissza tudott jönni a játékba. Két versennyel a vége előtt megelőzött.

Csak meg kell nézned a tavalyi szezont. Először Törökországban, majd Nagy-Britanniában javasolták azt, hogy már a következő évre kellene koncentrálnunk, de nem adtuk fel és egészen az utolsó futamig képesek voltunk harcban lenni a bajnoki címért. Ez úgy hangozhat, mint egy szlogen, de abszolút ez az igazság. Soha ne add fel a Formula-1-ben! 

Most nagyon boldog vagyok, miután a Real Madrid a spanyol kupa döntőjében legyőzte a Barcelona csapatát. Hosszú ideje nem sikerült elhódítania ezt a kupát a csapatnak és ez egy nagyon szoros végjáték végén történt meg. A Bajnokok Ligája elődöntőjében ismét a Barcelona lesz az ellenfél. Bármi is legyen az eredmény, ez egy igazán elbűvölő küzdelem lesz és természetesen abban reménykedem, hogy Mourinho csapata fog nyerni.


8
F1 Hírek / Hamilton: A harc még csak most kezdődött el
« Dátum: 2011. április 20, 20:06 »
A Kínai Nagydíjon Lewis Hamilton megtörte Sebastian Vettel győzelmi sorozatát, és bravúros versenyzéssel megnyerte a futamot. A McLaren-Mercedes versenyzője a megmérettetés után elmondta, hogy ez a diadal ugyanolyan jelentőséggel bír számára, mint a 2008-as monacói és a silverstone-i győzelme.
 
"Akárcsak a másik két győzelmem esetében, ez a küzdelem sem csak az agresszivitásról és a kemény csatáról szólt. Ezeket a futamokat megfelelő sebességgel, intelligens vezetéssel és a csapatom segítségével nyertem meg. Az ilyen komplett diadalok a legszebbek" ? jelentette ki Hamilton.
 
"Nagy szükségünk volt már erre a győzelemre. Ha visszagondolok az elmúlt hetek eseményeire, akkor kijelenthetem, hogy nagy dolgokat vittünk véghez. Rövid idő alatt sokat fejlődtünk. Megemelem a kalapomat a McLaren Technológiai Központ alkalmazottai előtt, hiszen csodát vittek véghez. Persze továbbra is keményen kell dolgoznunk, hogy utolérjük a Red Bullt. Bízom benne, hogy a törökországi fejlesztéseink előrelépést jelentenek majd, de többiek sem ülnek ölbe tett kézzel. A harc még csak most kezdődött el."

9
Jenson Button, a McLaren Mercedes 2009-es világbajnoka szerint a Formula-1 nézői nem Red Bull dominanciát, hanem változatos futamokat szeretnének látni.

Button továbbra is abban bízik, hogy sikerül elkapniuk a címvédő osztrák istállót.


A Formula-1-ben szereplő csapatoknak nincs könnyű dolguk, miután a Red Bull erősebbnek tűnik, mint tavaly. Az RB7-es versenygép a KERS rendszert leszámítva megbízhatóan teljesít és 2010 világbajnoka eddig két versenyből kétszer az élen végzett.

Sokan úgy vélik, hogy a következő években egy hasonló korszak fog kibontakozni, mint amikor Michael Schumacher a Ferrarival 5 egyéni címet nyert.

Jenson Button, a McLaren 2009-es győztese szerint ez nem lenne jó a nézőknek.

?Eddig két versenyen vagyunk túl, és jelenleg a második helyen állok a bajnokságban, ami nem tökéletes. Sebastian Vettel remek startot vett, aki csodálatos munkát végzett, de úgy érzem, hogy képesek vagyunk a Red Bull-t elkapni.? ? mondta Jenson Button.

?Még mindig úgy érzem, hogy ha megtaláljuk a helyes beállítást és a frissítések is stimmelnek az autónkon itt Kínában, akkor harcban lehetünk velük.? ? tette hozzá Button.

?A Formula-1 és biztos vagyok benne, hogy a Red Bull is egy kis kihívást szeretne látni a futamokon.?

10
F1 Hírek / Vettel: Nem szabad elszállnunk a Red Bull csapattal!
« Dátum: 2011. április 10, 14:06 »
Sebastian Vettel, a Red Bull-Racing 2010-es világbajnok versenyzője természetesen nagyon boldog az újabb győzelme után, de szerinte nem szabad elszállniuk.



Fantasztikusan érzem most magam. Nagyon jó újra itt lenni a csapattal ünnepelni.

A rajt igen trükkösre és keményre sikeredett. Egész jól kaptam el a rajtot, de hirtelen a visszapillantó tükörből megláttam egy fekete autót. Először nem akartam hinni a szememnek, majd láttam, hogy ez az egyik Lotus. Nick Heidfeld volt az. Nagyszerűen rajtolt és figyelnem kellett rá.

Biztos vagyok benne, ha a rajtnál nem használhattam volna a KERS rendszert, akkor nem így alakul a futam és most valószínűleg nem én ünnepelnék az első helyen.

Az első kanyar után megnyugodhattam és a saját tempómat diktálhattam. Szerencsére sikerült meglépnem a többiek elől és folyamatosan tartani tudtam ezt a pár másodperces előnyt.

Ez a futam alapjaiban más volt, mint amit Ausztráliában futottunk. Itt most sokkal jobban koptak a gumik és szorosabb volt az egész csata. Összességében tényleg kemény vasárnap volt ez.

Lewis Hamilton sokáig mögöttem volt, de tartani tudtam a távolságot, noha a KERS rendszer hol működött, hol nem. Ausztráliában megtehettük, hogy nem használjuk, de itt létfontosságú volt. Nyilván nem ezt terveztük a csapattal, de az előnyünknek köszönhetően ott tudtunk maradni az élen.

Ezzel együtt elégedett vagyok a csapat munkájával, mert nagyon rövid idő alatt fixálták a problémát Ausztrália óta, de még mindig dolgoznunk kell rajta, mert nem tökéletes. Büszkék lehetünk, mert sokat utaztunk és így is eredményesek tudtunk lenni a KERS fejlődését illetően, noha az még mindig nem működik tökéletesen az autónkban.

Azt gondolom, hogy boldognak és elégedettnek kell lennünk ezzel a mai eredménnyel. Jó két győzelemmel kezdeni az évet, de még mindig nagyon sok verseny és megszerezhető pont van hátra. Nem lehetünk nyugodtak, és keményen kell nyomnunk.

Nem szabad elszállnunk a sikertől. Ez a legfontosabb.

11
F1 Hírek / Heidfeld: Kötelező a pontszerzés
« Dátum: 2011. április 02, 12:55 »
Nick Heidfeld Formula-1-es visszatérése nem úgy sikerült, ahogyan azt a német pilóta eltervezte, ugyanis a gyenge időmérő után a rajtnál balesetet szenvedett, a sérült autóval pedig esélye sem volt arra, hogy felvegye a harcot a pontszerző helyek megszerzéséért. A 33 éves pilóta az Auto Bild Motorsport című hetilapnak számolt be az érzéseiről.

Nick, mekkora csalódást jelentett az első verseny?
 Nick Heidfeld:
"Nagy csalódást, különösen az időmérő, ahol a 18. lettem, így még a második etapba sem jutottam be. Bár megvolt az oka, ezt nehezen tudtam megemészteni. A döntő körben forgalomba kerültem, emiatt nem tudtam gyors kört futni. A verseny után azonban ismét bizakodó vagyok."

Miért?
Nick Heidfeld:

"Mivel a csapattársam a harmadik helyével megmutatta, hogy milyen lehetőségek rejlenek az autóban. Úgy gondolom, hogy egy jó időmérő után én is képes leszek erre."
 
Robert Kubica helyetteseként te voltál a csapat falkavezére. Ausztráliában Petrov veszélybe sodorta a pozíciódat. Milyen érzés?
Nick Heidfeld:
"A Lotus-nál nincs sem egyes-, sem kettes számú pilóta. Vitalij már tavaly megmutatta, hogy mennyire jó, amikor Abu-Dzabiban visszaverte Fernando támadásait."
 
Milyen elvárásaid vannak a maláj verseny kapcsán?
Nick Heidfeld:
"Nehéz jóslatokba bocsátkozni, mert a maláj pálya más, mint az ausztrál. De az autóban nagy lehetőségek rejlenek. Ez azt jelenti, hogy a pontszerzés kötelező, és a dobogó a cél."

12
A Japánt sújtó március 11-i földrengés és szökőár áldozatainak emlékére gyászszünettel kezdődik meg vasárnap a Forma-1-es idénynyitó Ausztrál Nagydíj.

 A rajthelyek elfoglalásánál a pilóták egy percre leállítják majd a motorokat Melbourne-ben. A versenyzők már a pénteki szabadedzések alatt is megemlékeztek a több ezer emberéletet követelő tragédiáról: a hétszeres világbajnok Michael Schumacher a japán zászlót is a sisakjára nyomatta, míg a Ferrarikon "Ne add fel, Japán!" feliratú matricák díszelegtek.

"Meg akarjuk mutatni, hogy gondolatban a japánokkal vagyunk" - hangsúlyozta az olasz istálló spanyol világbajnoka, Fernando Alonso.

Nick Heidfeld ráadásul egy RK feliratot is elhelyezett a sisakján, a német pilóta ugyanis a februárban súlyos ralibalesetet szenvedett lengyel Robert Kubicát helyettesíti a Renault-nál.

Egyelőre nem tudni, hogy a terveknek megfelelően kerül-e sor az október 9-re kiírt Japán Nagydíjra.

13
A Nemzetközi Automobil Szövetség, a FOM és a melbourne-i futam szervezői úgy határoztak, hogy vasárnap, az Ausztrál Nagydíjat megelőzően egy perces néma csenddel emlékeznek meg a Japánban történt természeti katasztrófa áldozatairól.
 
Nemcsak a sport vezetői, a csapatok szövetsége (FOTA) is kifejezi együttérzését az áldozatokkal: valamennyi pilóta az autóján vagy a sisakján hordja az "imádkozunk Japánért" feliratot angol és japán nyelven.
 
A svájci Sauber csapat, amelyben a japán Kamui Kobayashi is versenyez, már a hétvégét megelőzően bejelentette, hogy egy különleges felirattal látja el autóit a melbourne-i futamon: "Reméljük imáink a japánokért meghallgatásra találnak." A csapat vendéglátó helyiségében az egyik asztalon és félárbocra eresztett japán zászló látható.

14
F1 Hírek / Alonso: Az autó jobb, mint vártam
« Dátum: 2011. Március 25, 13:24 »
Hiba volna messzemenő következtetéseket levonni a pénteki eredményekből ? véli a Ferrari kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso, aki szerint az nyilvánvaló, hogy több csapat is harcban lehet a futamgyőzelemért vasárnap.
 
Alonso harmadikként végzett az Ausztrál Nagydíj pénteki második szabadedzésén, elmondása szerint azonban nincs okuk keseregni, hiszen ? noha délelőtt a Red Bull, délután pedig a McLaren bizonyult a leggyorsabbnak ? a valós erőviszonyok egyelőre rejtve maradtak.

?Semmi újat nem láttunk még, mit várnak önök? Ez a két szabadedzés valójában még nem tárta fel a csapatok valós erősségét. Délelőtt a Red Bull jól ment, a délután pedig a McLaren köre volt, mi pedig a Mercedesszel karöltve végig a darálóban voltunk. Emellett pedig a Williams és a Renault is versenyképesnek mutatkozott? ? mondta a spanyol.
 
?Sok csapat mehet majd a győzelemért, ezért nyilvánvaló, hogy elengedhetetlen lesz számunkra, hogy jó szombatot teljesítsünk, ne hibázzunk, hiszen az élről szeretnénk rajtolni.?
 
Aloso elmondta, a Ferrari ma főként a Pirelli abroncsainak megértésén dolgozott, és úgy érzi, azok komoly hatással lesznek majd a verseny végkimenetelére, hiszen egyelőre lehetetlen megmondani, melyik taktika lesz a megfelelő vasárnap délután.
 
?Ma főként a gumik viselkedésének analizálására összpontosítottunk, ami úgy tűnt, egy kicsit más, mint amilyet tapasztaltunk a teszteken, részben azért, mert a pálya felülete teljesen más.?
 
?Ami a taktikát illeti: nagyon rugalmasnak kell lennünk a verseny során, mert momentán keveset tudunk az abroncsokról ahhoz, hogy teljes bizonyossággal megmondjuk, melyik körben lesz a legjobb kiállni.?
 
?Az alapján, amit ma láttunk, egy garnitúra gumival talán 10 kört tudunk megtenni, de az is lehet, hogy 30-at!?
 
A kétszeres világbajnok hozzátette, elégedett az autóval, mely jobban teljesített, mint ahogyan azt várta.
 
?Az autóval elégedett vagyok: az elején kicsit alulkormányzott volt, és még a tapadás sem tökéletes, de jobban ment, mint vártam.?
 
?Szerettük volna megmutatni, hogy mindannyiunk gondolatai a japán emberekkel vannak, ezért egy matricával adóztunk az országnak, mely nagyon sokat adott már a Forma-1-nek, és ahol lelkesen figyelemmel kísérik a sportunkat.?

15
A Forma-1-ben is csak a változás örök: 2011-ben ismét olyan szabálymódosítások lépnek életbe, amelyek drámaian átformálhatják a nagydíjak szövetét. Részletes kiskáténk az újdonságok megértéséhez.

Félreértés ne essék, továbbra is a 2009 elején bevezetett új aerodinamikai előírások hozták magukkal az F-1 elmúlt két-három évtizedének legátfogóbb reformját - de akkor sem unatkoznánk, ha az idei változásokat szeretnénk végigpörgetni a teljesség igényével. Az olyan, kimerítően dokumentált újdonságok mellett, mint amilyen a dupla diffúzor száműzése vagy a hátsó szárny felső terelőlapjának menet közbeni állíthatósága, a szabályzatok sorai között elrejtve számtalan kisebb-nagyobb módosításra bukkanhatunk. Ezeket már csak azért is érdemes átfutni, hogy ne érjen minket meglepetés, ha a pályán valami szokatlan történik...

Viszlát, F-csatorna, szervusz, DRS!
Változások dióhéjban
1. - Betiltják az F-csatornát
2. - A pilótafülkéből állítható a hátsó szárny

Mivel azt már alighanem mindenki unja, essünk is gyorsan túl az előszezon leghírhedtebb kütyüjén: a mozgatható hátsó szárnyon, vagy fennköltebb nevén Légellenállás Csökkentő Rendszeren (angol nevének rövidítésével DRS-en), amely paddock-szerte heves vitákat robbantott ki. Az F-1 Technikai Szabályzata szerint a hátsó szárny két, vízszintes terelőlapja között normális esetben 10-15 mm-es résnek kell lennie, ez a távolság azonban a felső terelőlap szögének módosításával akár 50 mm-re is növelhető, ami egy átlagos egyenesben, a kisebb légellenállás révén 10-12 km/órával nagyobb csúcssebesség elérését teszi lehetővé. A szárny egy szempillantás - konkrétan kb. 2 századmásodperc - alatt nyílik fel, így az élmény a versenyzői beszámolók szerint felér a KERS bekapcsolásához hasonló durva hátbavágással, köszönhetően a hirtelen gyorsulásnak.

Az edzéseken (beleértve az időmérőt is) a versenyzők akkor állíthatnak a szárnyon, amikor kedvük tartja. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden alkalommal, amikor nincs szükségük a nagy leszorítóerőre, állítani is fogják. Mégpedig nem feltétlenül csak az egyenesekben, hanem akkor is, amikor az autón a sebességéhez képest éppen viszonylag kicsi az oldalterhelés, azaz a tágabb ívű és/vagy gyors kanyarokban; ez az aggodalmak szerint egyeseket arra csábíthat, hogy a lendület megtartása érdekében veszélyes helyeken, pl. az Eau Rouge-ban is lapos szárnyállásban száguldjanak át. Éppen ezért többen felvetették, hogy az edzéseken ne lehessen állítani a terelőlapot, ez azonban nem lenne praktikus, mivel akkor a versenyre szánt váltóáttételezés (amit, ezt ne felejtsük el, szombat reggeltől már nem szabad módosítani) helytelenné válna. A lap egyébként azonnal visszaáll a meredekebb szögbe, amint a versenyző hozzáér a fékpedálhoz, és a repülésbiztonsági standardokkal összhangban úgy tervezték meg, hogy egy esetleges meghibásodás esetén is ezt - a biztonságosabb - állást vegye fel.

A versenyen már más a helyzet: a DRS-t mindenki csak a pályánként kijelölt egyetlen előzési zónában (tipikusan a célegyenes végén, bár Sanghajban például a hátsó egyenesben) használhatja, és ott is csupán akkor, ha az előző kanyar bejáratánál legfeljebb 1 másodperces különbséggel követte az előtte haladó autót. A DRS tehát vérbeli támadófegyver, de kérdéses, hogy elég hatékony lesz-e: az FIA egyelőre, kísérleti jelleggel 600 méterben állapította meg az előzési zóna hosszát, ami több csapat szimulációja szerint rövidebb a kelleténél, az első versenyek tapasztalatai alapján azonban még a szezon közben is finomhangolhatják. A DRS jogosulatlan használata miatti büntetések özönétől nem kell tartani, mivel a pilóták a kormányon elhelyezett gombot megnyomva kizárólag akkor változtathatják meg a terelőlap szögét, ha a központi elektronika ezt a követési távolság alapján engedélyezte számukra. (Igaz, a rendszert elektronikai hiba esetén manuálisan is felül lehet bírálni.) Hogy a nézők dolgát megkönnyítsék, az előzési zóna kezdetén keresztbe egy szimpla, az egyenes előtti kanyar bejáratánál elhelyezett mérési pontnál pedig egy dupla fehér csíkot festenek majd fel az aszfaltra. Ja, és egy fontos adalék: a rajt előtt mindenki olyan szögbe kapcsolja a szárnyat, amilyenbe akarja, de a futam első két körében (és a Safety Car-os újraindításokat követő első két körben) nem változathatja meg.

A szintén a légellenállás csökkentésére szolgáló F-csatornát ugyanakkor 2011-től betiltották. A tilalom lényegében úgy szól, hogy az állítható hátsó szárny üzemeltetésének kivételével a versenyző mozdulatai nem módosíthatják az autó aerodinamikai konfigurációját.

Egy régi ismerős: a KERS
Változások dióhéjban
1. - Visszatér a KERS
2. - 4 helyett 5 versenyen át kell használni a váltókat
3. - 8 motor marad egy évre

Barátnak talán túlzás lenne nevezni, mert akiknek az autójában két évvel ezelőtt nem volt - pl. Sebastian Vettelében -, azok sokat bosszankodtak a rajtolásra is alaposan rásegítő KERS extra teljesítményén. Igen, a 2009-ből ismert hibrid rendszer visszatér, bár ez a kifejezés nem egészen találó, mivel a Technikai Szabályzat tavaly is engedélyezte volna a használatát, csak a csapatok önként, egyezményes alapon lemondtak róla. A KERS paraméterei a régiek: 400 kJ energiát tárolhat, amit 60 kW-os teljesítménnyel adhat le, azaz körönként összesen kb. 6.7 másodpercig biztosít extra lóerőket, a versenyző kívánalmainak megfelelően egyszerre vagy kis adagokban. A KERS-t, amely pályától függően körönként 3-4 tizedmásodpercet ér, a DRS-sel ellentétben nemcsak támadáshoz lehet bekapcsolni, hanem tetszés szerint bármikor. 2009 óta egyébként azok a csapatok is jelentősen továbbfejlesztették, amelyeknek az autójában jól működött - köztük a Ferrari és a Mercedes. Az FIA azt ígéri, a TV-közvetítések képei a tisztább átláthatóság kedvéért arról is nyújtanak majd grafikus információkat, hogy ki használja éppen a DRS-t meg a KERS-t.

És, ha már a hajtásláncnál tartunk, érdemes kitérnünk a sebességváltókra is, amiket 2011-től az eddigi 4 helyett már csak 5 nagydíjhétvége után lehet majd kicserélni. Ebben a tekintetben a pénteki szabadedzések éppúgy nem számítanak bele a nagydíjhétvégébe, mint eddig, és ha valaki kiesik egy versenyről, a következőn újrakezdődik számára az 5-ös ciklus. Az idő előtti cseréért továbbra is 5 rajthelyes büntetés jár, s nem változott az sem, hogy az FIA-t a pénteki második szabadedzés után legkésőbb 2 órával kell tájékoztatni a szombaton és vasárnap használni kívánt áttételezésről. 2011-re azonban a pilóták kaptak egy olyan könnyítést, hogy az első korai váltócseréért még nem büntetik meg őket.

A szezon során versenyzőnként felhasználható motorok száma 8 maradt. Ha a nagydíjak száma a terveknek megfelelően 20-ra nő, ez is nehezítést jelentett volna a tavalyihoz képest, a bahreini hétvége törlése révén azonban az istállók ugyanott tartanak, mint 2010-ben: 19 forduló alatt kell a 8 motorból gazdálkodniuk. Ez a többségüknek tavaly sem okozott problémát.

Gumikeringő
Változások dióhéjban
1. - A Pirellik váltják a Bridgestone-okat
2. - Fix első/hátsó súlyelosztás
3. - Tovább nő a minimumtömeg

Az állítható hátsó szárny mellett az volt a téli tesztek slágertémája, hogy a Bridgestone-t a Pirelli váltotta a Forma-1 hivatalos gumiszállítójaként, s ha stílszerűen akarunk fogalmazni, ez bizony nagyot is durrant. A sztorit mindenki ismeri: a Pirellinél ezerszer is elismételték, hogy a gumijaik szándékosan kopnak gyorsan, mert az FIA és a csapatok a tavalyi Kanadai Nagydíjat rendelték meg tőlük (csak a szemcsésedés nélkül), de mindez hidegen hagyta a versenyzőket, akik a túl hamar elhasználódó abroncsokra való folyamatos panaszkodással töltötték jóformán az egész előszezont. Bizonyos jelenségek - pl. az, hogy a Pirellik egyenként 1.5 kg-ot veszítettek a tömegükből az etapok során, ami durván háromszorosa a Bridgestone-oknál tapasztalt értéknek, s az előzést is nehezítő, olykor ökölnyi nagyságú gumitörmelékkel szemetelték tele az aszfaltot - valóban aggodalomra adhattak okot. Majd meglátjuk, hogyan viselik magukat a szezon közben normálisnak számító magasabb pályahőmérséklet mellett, de az biztosnak látszik, hogy a tavalyi, unalmas képletet, amely szerint egyetlen kerékcserével lehetett teljesíteni a versenytávot, elfelejthetjük. A Pirelli két boxkiállást szeretett volna futamonként, egyelőre azonban minden jel arra utal, hogy inkább a három lesz az általános - sőt, a négy sem zárható ki. Ez persze plusz terhet ró a szerelőkre; aligha véletlen, hogy a csapatok szinte minden tesztnapon gyakorolták a kerékcseréket. Nem nagy merészség kijelenteni, hogy 2011-ben a gumikopás lesz az egyik legmeghatározóbb tényező.

A versenyzők továbbra is 11 szett slick gumit kapnak a hétvégére: 2 kemény és 1 lágy keverékűt péntekre, 1 keményet és 1 lágyat a szombat délelőtti szabadedzésre, valamint 3 keményet és 3 lágyat az időmérőre és a futamra. Egy friss szabálymódosítás lehetőséget ad rá, hogy az első edzésnapon a Pirelli a rendelkezésükre bocsásson egy extra garnitúra kemény keverékű slicket is - ezzel tesztelés céljából már a melbourne-i idénynyitón élni fognak. Az intermediate és esőgumik száma nem változott, azaz 4 illetve 3 szett.

Érvényes maradt az a szabály is, hogy a Q3 résztvevőinek azzal a garnitúra gumival kell rajtolniuk, amivel az időmérő döntőjében a legjobb körüket futották (ez persze csak arra az esetre vonatkozik, ha közben nem eredt/állt el az eső). S a versenyen mindkét keverékű gumit használni kell - aki ezt elmulasztja, automatikusan kizárják, kivéve, ha a futamnak megszakítással, váratlanul lett vége, mert akkor hozzáadnak az idejéhez 30 másodpercet. Az utóbbi újdonságnak számít.

Noha csak közvetve, de a gumikhoz kapcsolódik az is, hogy az FIA a csapatok kérésére - kizárólag 2011-ben - a Technikai Szabályzatban rögzítette az autók súlyelosztását. Pontosabban azt, hogy az első tengelyükon az időmérő minden pillanatában legalább 291 kg-os, a hátsón pedig 342 kg-os legyen a statikus terhelés, ami lényegében 46:54-es első/hátsó súlyelosztásnak felel meg. Ennek az volt a célja, hogy az új Pirelli gumikhoz optimális, de ismeretlen súlyelosztásba senki ne trafálhasson bele merő véletlenségből, méltánytalanul szerezve előnyt. Egyébként, miután 2009 és 2010 között 605 kg-ról 620 kg-ra emelték, az autók minimális tömege idén már 640 kg lesz, ami szokás szerint a versenyzővel együtt értendő. (A növelést az motiválta, hogy a nehezebb pilóták ne szenvedjenek hátrányt a KERS miatt.) A Q3 végén ezentúl minden, abban résztvevő autó tömegét ellenőrzik majd - eddig csak véletlenszerű mérlegelés volt.

Megy a dupla diffúzor is
Változások dióhéjban
1. - Betiltják a dupla diffúzort
2. - Szigorítják a terheléspróbákat, javul a biztonság
3. - Egy helyett két zsinór rögzíti a kerekeket a kasztnihoz

A 2009-ben a Brawn GP, a Toyota és a Williams által kifundált, sokáig vitatott dupla diffúzoroknak idén búcsút inthetünk, bár az autók külseje ennek esztétikailag egyesek szerint kárát látta: a far-részük zavarbaejtően csupasz és primitív lett. A mérnökök többek között az így elvesztett leszorítóerőt igyekeztek visszanyerni a padlólemez alá vezetett kipufogók egyre szélsőségesebb változataival, amelyek közül eddig a Renault-é viszi a prímet. Betiltották a mozgatható első szárnyakat is, mert ezekről bebizonyosodott, hogy nem segítik kellőképpen az előzéseket.

A riválisok tavaly azzal vádolták a Red Bullt és a Ferrarit, hogy az autójuk első vezetőszárnyát és padlólemezének elejét trükkös módon hajlékonyra tervezték, az FIA ezért most megerősítette a már az előző szezon közben bevezetett szigorításokat: a szárny nem maximum 10 mm-rel hajolhat le 500 N-os függőleges terhelés hatására, hanem legfeljebb 20 mm-rel 1000 N-os terheléstől. A padló elején az eddigi egy helyett már három ponton fognak terheléspróbát végezni, az alján elhelyezett fenéklemez pedig legfeljebb három darabból állhat, amelyek közül az elsőnek legalább 1 méter hosszúnak kell lennie (előzőleg nem volt ilyen korlát).

Ahogy az elmúlt évek során mindig, most is igyekeztek javítani a versenyzők biztonságát. A túlélőcella teherbíróságának ellenőrzése céljából kötelezővé tettek egy hatodik, alulról elvégzett terheléstesztet, és korlátozták a túlélőcella magasságát is, köré pedig behatolásvédő paneleket írtak elő. Mostantól mindegyik kereket két-két zsinór fogja a vázhoz rögzíteni (a szabály eddig "egy vagy két" kábelről szólt), hogy nehezebben szakadjanak le és szabaduljanak el az ütközések során. Pontosították a visszapillantó-tükrök helyzetét is, nem lehetnek 50 cm-nél távolabb az autó hosszanti középvonalától.

A Technikai Szabályzatban átírtak számtalan más, apró részletet is, ezek azonban csak az ínyencek számára érdekesek. Jó példa, hogy meghatározták, milyen anyagból (AZ70-es vagy AZ80-as magnéziumötvözetből) kell készülniük a felniknek, s hogy enyhén áthelyezték a balesetek adatait rögzítő fekete dobozt a kasztnin belül. 2011-től egyébként nem egy, hanem már két jeladó, azaz transzponder lesz az autókban - alighanem azért, hogy az időmérési rendszer ne omoljon össze, ha valamelyik esetleg elromlik.

Büntetések, versenyzői magatartás
Változások dióhéjban
1. - Átemelték a Sportszabályzatba a versenyzők etikai kódexét
2. - Újra lesz 107 százalékos szabály
3. - A csapattagok is licenszt kapnak
4. - Kötelező pihenőidőt vezetnek be

A Sportszabályzat bővült a versenyzőktől a pályán elvárt viselkedési normákkal is - olyanokkal, hogy védekezés közben legfeljebb egyszer lehet irányt váltani, a pálya széltében a fehér vonaltól a fehér vonalig tart, a lekörözőket "az első adandó alkalommal" el kell engedni -, de ezekben nincs semmi új: szó szerint a Nemzetközi Sportkódex L-függelékéből másolták át őket.

Az eddiginél pontosabban definiálták viszont, hogy a pilóták mennyire mehetnek lassan az időmérő fel- és levezető köreiben. Eszerint a boxkijáratnál lévő 2. és a boxbejárat előtt felfestett 1. Safety Car-vonal közötti távolságot olyan tempóban kell megtenniük, hogy ne lépjék túl a legjobb pénteki köridő 145 százalékát.

A boxutca pályához közelebbi külső sávjának, az úgynevezett "gyorssávnak" a szélességét 3.5 méterben korlátozták, és a tülekedést elkerülendő előírták, hogy egy edzés indítása vagy újraindítása előtt az autók csak libasorban sorakozhatnak fel a boxkijárathoz. A csapatoknak "szemből nézve egyértelműen" kell jelezniük, hogy pontosan melyik pillanatban indították útnak az autójukat egy boxkiállás után. Apróság ugyan, de el lehet botlani benne, hogy a verseny felvezető körének rajtját követően mindenkinek be kell tartania a boxutcai sebességkorlátozást, amíg el nem halad az első rajtkocka mellett (eddig csupán annyi állt a szabályzatban, hogy "csökkentett sebességgel" kell menni). A versenyigazgató "kivételes körülmények között" a futam közben is lezárhatja majd a boxbejáratot - ilyenkor senki nem hajthat be, csakis létfontosságú javítások érdekében.

A nagydíj sportfelügyelői szabálytalankodás esetén az áthajtásos büntetés, a 10 másodperces stop&go és a következő futam rajtrácsán történő, tetszőleges számú hátrasorolás mellett 2011-től időbüntetést, megrovást, utólagos kizárást és a következő versenyről való eltiltást is alkalmazhatnak. Ilyeneket tulajdonképpen eddig is kiszabhattak, bár erre nem a Sportszabályzat, hanem a Sportkódex hatalmazta fel őket. Visszatér ugyanakkor a hírhedt 107 százalékos szabály: aki a Q1-ben nem ér el az akkori legjobb körhöz képest ezen a határon belüli időeredményt, az nem indulhat el a futamon - bár ahogy hajdanán is, egyedi esetekben adható lesz felmentés, például ha az illető a szabadedzéseken futott kellően gyors kört, csak az időmérőn hátráltatta valami. A Hispania, amely még egyáltalán nem tesztelte az új autóját, aggódhat...

És végül: 2011-től nemcsak a versenyzőknek, hanem a csapatok összes tagjának szüksége lesz az FIA által kiadott licenszre, ha a Forma-1-ben akar dolgozni, nehogy bárki elmenekülhessen a felelősségre vonás elől, mint annak idején Flavio Briatore és Pat Symonds a szingapúri Crashgate után. Büntethetőek lesznek a közúton szabálytalankodó pilóták is. Továbbá, hogy az istállók személyzete biztosan tudjon pihenni valamennyit, a péntek és szombat reggeli szabadedzés kezdete előtt 10 órával mindenkinek, aki "részt vesz az autók üzemeltetésében", el kell hagynia a pályát, ahová legkorábban 6 órával később térhet vissza.

Hozzászólás összevonva: 2011. Március 24, 16:32
,,Kicsit" hosszú  :-\

Oldalak: [1] 2 3

Weblap Olcsón! PC Szaki Most! specitool.hu
Finom17.com
mora, sopron, biorezonancia, homeopatia, colon, akupuntura
starbug -
Tudomány, sztárok, érdekességek